Dedicate Daf 14a to:



ובפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב שלום לכל אדם
And between the sections he may greet out of respect and return the greeting of any person."

תניא נמי הכי
There is a
Braisa
to the same effect:

הקורא את שמע ופגע בו רבו או גדול הימנו בפרקים שואל מפני הכבוד וא"צ
=ואין צריך
לומר שהוא משיב ובאמצע שואל מפני היראה ואצ"ל
=ואין צריך לומר
שהוא משיב דברי ר'
=רבי
מאיר
Rabbi Meir holds that one who is reading the Shema, and his teacher or one greater than himself meet him, between the sections he may greet him out of respect, and all the more so he may return a greeting; and in the middle
of the sections,
he may greet one because of fear, and all the more so that he may return a greeting.

ר'
=רבי
יהודה אומר באמצע שואל מפני היראה ומשיב מפני הכבוד ובפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב שלום לכל אדם
Rabbi Yehuda says that in the middle
of paragraphs,
he may greet one he fears and returns a greeting out of respect; and between the sections, he may greet out of respect and return the greeting of any person.

The Gemara Asks:
בעא מיניה אחי תנא דבי רבי חייא מרבי חייא
Achi, a Tanna of the school of Rabbi Chiya, asked Rabbi Chiya:

בהלל ובמגילה מהו שיפסיק
May one interrupt the Hallel or the Megillah
to greet a person?

אמרינן ק"ו
=קל וחומר
ק"ש
=קריעת שמע
דאורייתא פוסק הלל דרבנן מבעיא
Do we say that if one may interrupt the Shema (who's reading is a Biblical commandment), all the more so one may interrupt Hallel
or the Megillah reading,
which are only Rabbinic
laws?

או דלמא פרסומי ניסא עדיף
Or perhaps the proclamation of a miracle
makes those laws stricter than the reading of the Shema?

The Gemara Answers:
א"ל
=אמר ליה
פוסק ואין בכך כלום
He replied: One may interrupt without a problem.

אמר רבה ימים שהיחיד גומר בהן את ההלל בין פרק לפרק פוסק באמצע הפרק אינו פוסק
Rabbah said: On those days when an individual completes the Hallel, he may interrupt between the paragraphs, but not in the middle of a paragraph.

וימים שאין היחיד גומר בהן את ההלל אפי'
=אפילו
באמצע הפרק פוסק
And on the days when the individual does not complete the Hallel, he may interrupt even in the middle of a paragraph.

The Gemara Asks:
איני והא רב בר שבא איקלע לגביה דרבינא וימים שאין היחיד גומר את ההלל הוה ולא פסיק ליה
But Rabbah bar Rav Sheva visited Ravina on one of those days when the individual does not complete the Hallel, and Ravina did not interrupt
to greet him!

The Gemara Answers:
שאני רב בר שבא דלא חשיב עליה דרבינא:
Since
Rava Bar Sheva was not highly esteemed by Ravina,
Ravina didn't respond to him.

 
 
 
The Gemara Asks:
בעי מיניה אשיאן תנא דבי ר'
=רבי
אמי מר'
=מרבי
אמי
Ashyan, a Tanna of the school of Rabbi Ami, asked Rabbi Ami:

השרוי בתענית מהו שיטעום
May one who is fasting taste anything?

אכילה ושתיה קביל עליה והא ליכא
Did he take upon himself
to abstain from
eating and drinking,
and tasting is neither.

או דילמא הנאה קביל עליה והא איכא
Or is it that he has taken upon himself
to abstain from
any kind of gratification, and
tasting
is
gratification.

The Gemara Answers:
א"ל
=אמר ליה
Rabbi Ami
replied:

טועם ואין בכך כלום
He may taste without any concern.

תניא נמי הכי
A Braisa
taught the same:

מטעמת אינה טעונה ברכה והשרוי בתענית טועם ואין בכך כלום
A woman is not required to say a blessing before tasting
her cooking,
and one who is fasting may taste without a concern.

The Gemara Asks:
עד כמה
How much
may he taste?

ר'
=רבי
אמי ור'
=ורבי
אסי טעמי עד שיעור רביעתא:
Rabbi Ami and Rabbi Assi tasted up to a fourth
of a log.

 
 
 
אמר רב כל הנותן שלום לחבירו קודם שיתפלל כאלו עשאו במה
Rav said: Whoever greets his neighbor before he prays is as though he made him into an
idolatrous
altar
(Bamah)
,

שנאמר חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא
As the
verse
said, "Cease you from man, in whose nostrils is a breath; for with what
( Bammeh )
is he to be accounted".

אל תקרי במה אלא במה
The Gemara says that one shouldn't
read " Bammeh " but " Bamah ".

ושמואל אמר במה חשבתו לזה ולא לאלוה
But Shmuel
interpreted:
Why do you esteem this person
(whom you greet first)
and not G - d?

The Gemara Asks:
מתיב רב ששת
Rav Sheshes
asked on these teachings from the Mishna:

בפרקים שואל מפני הכבוד ומשיב
Between the sections one may greet one respects and return a greeting!

The Gemara Answers:
תרגמה ר'
=רבי
אבא במשכים לפתחו
Rabbi Abba explained:
the statements of Rav and Shmuel refer
to one who goes
out of his way to
first visit door of his neighbor.

א"ר
=אמר רבי
יונה א"ר
=אמר רבי
זירא כל העושה חפציו קודם שיתפלל כאלו בנה במה
Rabbi Yonah said in the name of Rabbi Zeira: Whoever attends to his affairs before prayer is as if he built an
idolatrous
altar.

א"ל
=אמר ליה
במה אמרת
Rabbi Yonah
was asked:
Is doing business before prayer that bad that he's like an "idolatrous
altar"?

The Gemara Answers:
א"ל
=אמר ליה
לא אסור קא אמינא וכדרב אידי בר אבין
He answered: No, I only mean it is prohibited
to attend to one's affairs before praying;
following the statement of Rav Iddi Bar Avin.

ד) אמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן
As Rav Iddi Bar Avin said in the name of Rav Yitzchak Bar Ashyan:

אסור לו לאדם לעשות חפציו קודם שיתפלל
One is forbidden to attend to his personal affairs before praying,

שנאמר צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו
As
the verse
said "Righteousness shall go before him, and shall make his footsteps a way".

ואמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן
Rav Iddi Bar Avin also said in the name of Rav Yitzchak Bar Ashyan:

כל המתפלל ואח"כ
=ואחר כך
יוצא לדרך הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
עושה לו חפציו
Whoever prays and
only then
goes on his way
to attend to his affairs,
Hashem takes care of them for him

שנאמר צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו:
As the verse says
"Righteousness shall go before him, and He shall make his footsteps a way."

 
 
 
א"ר
=אמר רבי
יונה א"ר
=אמר רבי
זירא
Rabbi Yonah said in the name of Rabbi Zeira:

כל הלן שבעת ימים בלא חלום נקרא רע
Whoever sleeps for seven nights without a dream is called evil,

שנאמר ושבע ילין בל יפקד רע אל תקרי שבע אלא שבע
As
the verse
said "He shall rest satiated
( sabea )
he shall not he visited with evil". Read not sabea , but sheba
("seven.")

א"ל
=אמר ליה
רב אחא בריה דרבי חייא בר אבא הכי א"ר
=אמר רבי
חייא א"ר
=אמר רבי
יוחנן
Rav Acha, son of Rabbi Chiya Bar Abba, said to him: This is what Rabbi Chiya said in the name of Rabbi Yochanan:

כל המשביע עצמו מדברי תורה ולן אין מבשרין אותו בשורות רעות
Whoever satiates himself with words of Torah and then sleeps will not receive evil tidings
in a dream

שנאמר ושבע ילין בל יפקד רע:
As the verse says "He shall abide satiated
with Torah
, he shall not be visited with evil."

 
 
 
אלו הן בין הפרקים וכו':
The following are between the sections, etc.

 
 
 
א"ר
=אמר רבי
אבהו א"ר
=אמר רבי
יוחנן
Rabbi Avahu said in the name of Rabbi Yochanan:

הלכה כר'
=כרבי
יהודה דאמר בין אלהיכם לאמת ויציב לא יפסיק
The Halacha follows Rabbi Yehuda, who maintains that one may not interrupt between "I am Hashem your G - d" and "True and firm."

The Gemara Asks:
א"ר
=אמר רבי
אבהו א"ר
=אמר רבי
יוחנן
Rabbi Avahu
also
said in the name of Rabbi Yochanan:

מאי טעמיה דרבי יהודה
What is Rabbi Yehuda's reason?

The Gemara Answers:
דכתיב
Because it is written,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:58Z