Dedicate Daf 19b to:



העומדים בשורה וכו':
As for those who stand in the row, etc.

ת"ר
The Sages have taught:

שורה הרואה פנימה פטורה ושאינה רואה פנימה חייבת
The inner row is exempt
from reciting the Shema,
but the outer row is obligated.

רבי יהודה אומר הבאים מחמת האבל פטורין מחמת עצמן חייבין:
Rabbi Yehuda says that those who come for the mourner are exempt, but those who come on their own account are obligated.

 
 
 
אמר רב יהודה אמר רב המוצא כלאים בבגדו פושטן אפי' בשוק
Rav Yehuda said in the name of Rav: One who finds Shaatnez in his garment must take them off, even
if he is in the middle of
the street.

The Gemara Asks:
מ"ט
Why?

The Gemara Answers:
אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה' כ"מ שיש חלול השם אין חולקין כבוד לרב
The verse says:
"There is no wisdom nor understanding nor counsel against Hashem" - we pay no respect to a teacher wherever the Divine Name is liable to be profaned.

The Gemara Asks:
מתיבי
This contradicts
another teaching:

קברו את המת וחזרו ולפניהם ב' דרכים אחת טהורה ואחת טמאה בא בטהורה באין עמו בטהורה בא בטמאה באין עמו בטמאה משום כבודו
Having buried the dead, and on returning there are two paths before them: One is pure and the other is impure. If
the mourner
enters the pure path, they follow him there, and if he enters the impure path, they follow him there out of respect for him!

אמאי
Why should this be so?

לימא אין חכמה ואין תבונה לנגד ה'
Let one say, "There is no wisdom nor understanding nor counsel against Hashem"?

The Gemara Answers:
תרגמה רבי אבא בבית הפרס דרבנן
Rabbi Abba explained that it refers to a Beis HaPeras , which is declared impure by the Sages
(but is pure on a Biblical level)
.

דאמר רב יהודה אמר שמואל מנפח אדם בית הפרס והולך
For Rav Yehuda said in the name of Shmuel: One may blow upon a Beis HaPeras
to see whether there are any bones ; and if there are none
he may walk on it.

ואמר רב יהודה בר אשי משמיה דרב בית הפרס שנדש טהור
And Rav Yehuda Bar Ashi said in the name of Rav: A Beis HaPeras which has been much trodden is considered pure.

The Gemara Asks:
ת"ש דאמר ר' אלעזר בר צדוק
Come and hear: Rabbi Elazar bar Tzadok said:

מדלגין היינו על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי' לקראת מלכי עכו"ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם
We would leap upon the coffins of the dead to meet the kings of Israel, and not only
may one step over graves to meet
kings of Israel, but even to meet the kings of other nations.
The reason is
so that if he will be worthy
to greet Moshiach
, he will discern between the kings of Israel and the kings of other nations.

אמאי
Why should this be so?

לימא אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'
Let one say, "There is no wisdom nor understanding nor counsel against Hashem?"

The Gemara Answers:
כדרבא דאמר רבא דבר תורה אהל כל שיש בו חלל טפח חוצץ בפני הטומאה ושאין בו חלל טפח אינו חוצץ בפני הטומאה ורוב ארונות יש בהן חלל טפח
It is in accord with the opinion of Rava, who said: According to the Torah, "a tent" (i.e. anything which contains a hollow space at least a handbreadth high) forms a partition against impurity, but if it does not contain a hollow space at least a handbreadth high it does not. And most coffins have a hollow space a handbreadth high.

וגזרו על שיש בהן משום שאין בהן ומשום כבוד מלכים לא גזרו בהו רבנן
But the Sages decreed that even those
coffins
which have this hollow space
should defile
because of those which don't; but the Sages did not
issue this decree when it will prevent
paying honor to royalty.

The Gemara Asks:
ת"ש גדול כבוד הבריות שדוחה
את
לא תעשה שבתורה
Come and hear: Great is the duty of honoring one's fellow, since it sets aside a negative Torah prohibition.

ואמאי לימא אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'
Why should this be so? "There is no wisdom nor understanding nor counsel against Hashem?"

The Gemara Answers:
תרגמה רב בר שבא קמיה דרב כהנא בלא דלא תסור
Rav bar Sheva explained it in the presence of Rav Kahana as referring to the prohibition: "You shall not turn aside
from the decree."

 
So the duty of honoring one's fellow is great, in that it overrides the Biblical commandment to listen to the Sages.
 
 
אחיכו עליה לאו דלא תסור דאורייתא היא
They laughed at him, for is not the prohibition, "You shall not turn aside" Biblical?

 
And how could honoring another push away a
Biblical
prohibition?
 
 
אמר רב כהנא גברא רבה אמר מילתא לא תחיכו עליה
Rav Kahana said to them: A great man having expressed an opinion, you should not laugh at him.

כל מילי דרבנן אסמכינהו על לאו דלא תסור ומשום כבודו שרו רבנן
We base the authority for all Rabbinic enactments on the prohibition, "You shall not turn aside", but the Sages permit
violating their commandments
for the duty of honoring a fellow.

The Gemara Asks:
ת"ש והתעלמת מהם פעמים שאתה מתעלם מהם ופעמים שאין אתה מתעלם מהם
Come and hear:
It is written:
"And hide yourself from them" i.e. there are times when you may hide yourself from
a lost object
, and times when you must not hide yourself from
a lost object.

הא כיצד אם היה כהן והיא בבית הקברות או היה זקן ואינה לפי כבודו או שהיתה מלאכתו מרובה משל חברו לכך נאמר והתעלמת
How can this be? If he was a Kohen and
the straying animal
was in a cemetery; or he was an Elder and it was derogatory to his dignity
to be seen leading the animal back,
or his work was more important than his neighbor's. Therefore,
the verse says
"And hide thyself."

אמאי לימא אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'
Why should this be so? "There is no wisdom nor understanding nor counsel against Hashem"?

The Gemara Answers:
שאני התם דכתיב והתעלמת מהם
It is different here, for
the verse explicitly writes
"And hide yourself from them."

 
It's not that the Sages let one violate the Torah because of personal dignity. It's the Torah itself which says that in this cases, we override the law of returning lost objects because of human dignity.
 
 
The Gemara Asks:
וליגמר מינה
May one, then, derive from this
that human dignity can override other laws too?

The Gemara Answers:
איסורא מממונא לא ילפינן
We cannot draw an inference about a prohibition from a case involving only financial loss.

The Gemara Asks:
ת"ש ולאחותו מה תלמוד לומר
Come and hear:
The verse says
"Or for his sister
he may become impure".
What
does this verse teach?

הרי שהיה הולך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ושמע שמת לו מת יכול יחזור ויטמא אמרת לא יטמא
If one was on his way to sacrifice the Pesach sacrifice or to circumcise his son, and he heard that one of his relatives had died, one may thing that he should turn back and become impure;
The verse says
"may not become impure"
to teach that he may not do so, and must continue on with his commandment.

יכול כשם שאינו מטמא להם כך אינו מטמא למת מצוה
It is possible
to think
that in the same way that
(under these conditions)
he may not make himself impure for his relatives, he may not make himself impure for an abandoned corpse,

ת"ל ולאחותו לאחותו הוא דאינו מטמא
Therefore, the verse says "or for his sister." - "for his sister" he may not render himself impure.






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z