Dedicate Daf 21a to:



והרי תפלה דדבר שהצבור עסוקין בו
But prayer is also a matter with which the community is involved,

ותנן היה עומד בתפלה ונזכר שהוא בעל קרי לא יפסיק אלא יקצר טעמא דאתחיל הא לא אתחיל לא יתחיל
And the Mishna says "If he was standing in prayer and remembered that he is a Ba'al Keri , he should not interrupt
his prayer
but shorten it." The reason
he doesn't interrupt his prayer is
because he started praying; But if he did not start, he should not do so.

The Gemara Answers:
שאני תפלה דלית בה מלכות שמים
Prayer is different because it contains no reference to the Kingdom of Heaven.

The Gemara Asks:
והרי ברכת המזון לאחריו דלית בה מלכות שמים
But in the Birkas Hamazon there is also no reference to the Kingdom of Heaven

ותנן על המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו
And yet the Mishna says: At his meal, he says the Birkas Hamazon but not the blessings before!

The Gemara gives another answer why one has to think Shema with the congregation:
אלא ק"ש וברכת המזון דאורייתא ותפלה דרבנן:
Rather, the recital of the Shema and Birkas Hamazon are Biblical obligations, while praying is Rabbinic.

 
 
 
אמר רב יהודה מנין לברכת המזון לאחריה מן התורה
Rav Yehuda said: What is
the source
that Birkas Hamazon is a Biblical commandment?

The Gemara Answers:
שנאמר ואכלת ושבעת וברכת
The verse says
"And you shall eat and be satisfied and bless Hashem your G - d".

The Gemara Asks:
מנין לברכת התורה לפניה מן התורה
What is the source that a blessing must be said before learning Torah is ordained by the Torah?

The Gemara Answers:
שנאמר כי שם ה' אקרא הבו גדל לאלהינו
The verse
says: "For I will proclaim the name of Hashem: give greatness onto Hashem".

אמר ר' יוחנן למדנו ברכת התורה לאחריה מן ברכת המזון מקל וחומר וברכת המזון לפניה מן ברכת התורה מקל וחומר
Rabbi Yochanan said that one can derive the obligation to say a blessing after reading from the Torah from the Birkas Hamazon by a logical argument, and the obligation to say the a blessing
on food
from the obligation over the reading of the Torah
by a similar
logical argument.

The Gemara will now discuss the logical argument:
ברכת התורה לאחריה מן ברכת המזון מקל וחומר
We derive the obligation to say a blessing after reading the Torah from the
obligation to recite
Birkas Hamazon by a logical argument:

ומה מזון שאין טעון לפניו טעון לאחריו תורה שטעונה לפניה אינו דין שטעונה לאחריה
If a meal
(
Which requires no blessing before it
)
requires one after it, all the more should the reading of the Torah
(
which does require a blessing before it
)
require one after it!

וברכת המזון לפניה מן ברכת התורה מק"ו
And we derive the obligation to say the Birkas Hamazon from the obligation to say a blessing over the reading of the Torah by a similar logical argument:

ומה תורה שאין טעונה לאחריה טעונה לפניה מזון שהוא טעון לאחריו אינו דין שיהא טעון לפניו
If the reading of the Torah (which requires no blessing after it) requires one before it, shouldn't a meal (which does require an after - blessing) require one before it!

The Gemara rejects this answer:
איכא למפרך
One can, however, object to this reasoning :

מה למזון שכן נהנה ומה לתורה שכן חיי עולם
Why is Birkas Hamazon after a meal? Because it
gives one
physical enjoyment, and why should a blessing be required after reading from the Torah? Because
it leads on to
eternal life.

ועוד תנן
Moreover there is a teaching in our Mishna:

על המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו
At his meal, he says Birkas Hamazon but not the fore - blessing!

 
And had one derived the fore - blessing from the after blessing, they would both be Biblically required.
 
 
תיובתא:
The refutation
remains unanswered.

אמר רב יהודה ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא אינו חוזר וקורא ספק אמר אמת ויציב ספק לא אמר חוזר ואומר אמת ויציב
Rav Yehuda said: If one is in doubt whether he has read the Shema or not, he does not
have to
repeat it; if he is in doubt whether he said "True and firm" or not, he does
have to
repeat it.

The Gemara Asks:
מאי טעמא
Why?

The Gemara Answers:
קריאת שמע דרבנן אמת ויציב דאורייתא
Because the reading of the Shema is a Rabbinic commandment, while "True and firm" is a Biblical commandment.

The Gemara Asks:
מתיב רב יוסף ובשכבך ובקומך
Rav Yosef asked:
But the verse says (implying that it refers to the Shema recital)
"When you lie down and when you rise up"?

The Gemara Answers:
אמר ליה אביי ההוא בדברי תורה כתיב
Abaye answered him: That
actually talks about learning
Torah
(that one has to learn Torah at least every morning and night).

The Gemara Asks:
תנן בעל קרי מהרהר בלבו ואינו מברך לא לפניה ולא לאחריה ועל המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו
But the
Mishna says: A Ba'al Keri meditates upon
the Shema
in his heart, and says neither the blessing before or after. At his meal, he says Birkas Hamazon
(in his heart)
but not the blessing before.

ואי ס"ד אמת ויציב דאורייתא לברוך לאחריה
But if
the obligation to say
"True and firm" is Biblical, then he should say the blessing after the Shema!

 
Just as one is obligated to say Birkas Hamazon .
 
 
The Gemara Answers:
מאי טעמא מברך אי משום יציאת מצרים הא אדכר ליה בקריאת שמע
Why should he say "True and firm"? If because it refers to the Exodus from Egypt, he
doesn't need to say that as
he has already mentioned that in the Shema!

The Gemara Asks:
ונימא הא ולא לבעי הא
Then let him say "True and firm" and there is no need to say
the Shema.

The Gemara Answers:
קריאת שמע עדיפא דאית בה תרתי
The Shema is more important because it contains two things.

 
 
 
The Gemara will now cite two opinions over what one should do if he is unsure if he prayed:
ור' אלעזר אמר
Rabbi Elazar said:

ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא חוזר וקורא ק"ש ספק התפלל ספק לא התפלל אינו חוזר ומתפלל
If one is in doubt whether he has read the Shema or not, he should repeat it; but if he is in doubt whether he prayed or not, he need not repeat it.

ורבי יוחנן אמר
But Rabbi Yochanan said:

ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו:
If only one could pray all day.

 
 
 
ואמר רב יהודה אמר שמואל
Rav Yehuda also said in the name of Shmuel:

היה עומד בתפלה ונזכר שהתפלל פוסק ואפילו באמצע ברכה
If one was praying and remembered that he had already prayed, he must stop even in the middle of blessing.

The Gemara Asks:
איני
Is it true?

והאמר רב נחמן
But Rav Nachman has said:

כי הוינן בי רבה בר אבוה בען מיניה הני בני בי רב דטעו ומדכרי דחול בשבת מהו שיגמרו
When we were at the school of Rabbah bar Avuha we asked him: "Should those young disciples who made a mistake and said the weekday prayer on Shabbos finish their prayers?"

ואמר לן גומרין כל אותה ברכה
And
Rabbah bar Avuha
replied, "They should finish that blessing."

 
And one doesn't stop in the middle of a blessing.
 
 
The Gemara Answers:
הכי השתא התם גברא בר חיובא הוא ורבנן הוא דלא אטרחוהו משום כבוד שבת אבל הכא הא צלי ליה:
Are the two cases comparable? In
Rabbah bar Avuha's case,
he was obligated
to pray the full Shemoneh Esrei even on Shabbos. Just that
the Rabbis did not trouble him
to pray such a long prayer
out of regard for the Shabbos.
However, in Rav Yehuda's case,
he had already said the prayer
and isn't obligated to pray at all!

 
 
 
ואמר רב יהודה אמר שמואל
Rav Yehuda also said in the name of Shmuel:

התפלל ונכנס לביהכ"נ ומצא צבור שמתפללין אם יכול לחדש בה דבר יחזור ויתפלל ואם לאו אל יחזור ויתפלל
If one prayed and then entered a Synagogue and found the congregation praying, he may pray again only if he is able to innovate
a new request in his prayer.

וצריכא
It was necessary
to teach both this and the previous teaching of Rav Yehuda in the name of Shmuel.

דאי אשמעינן קמייתא ה"מ יחיד ויחיד
For if he had only taught the first teaching,
we might have thought
that this only applies when one prayed without a Minyan and
wants to repeat his prayer without a Minyan.






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z