Dedicate Daf 24b to:



וממשמש בבגדו
And
may remove a louse from his
garment.

אבל לא היה מתעטף
But
if his Tallis fell off,
he would not re - wrap himself
in it.

וכשהוא מפהק היה מניח ידו על סנטרו
And when he yawned, he would place his hand upon his chin.

 
So his yawn wouldn't be visible.
 
 
The Gemara Asks:
מיתיבי המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה
But
this contradicts the following teaching:
One who prays audibly is of little faith,

המגביה קולו בתפלתו הרי זה מנביאי השקר
One who raises his voice when praying is of the false prophets,

מגהק ומפהק הרי זה מגסי הרוח
One who belches and yawns
during prayer
is of the haughty,

המתעטש בתפלתו סימן רע לו
Sneezing during prayer is a bad omen,

ויש אומרים ניכר שהוא מכוער
And some say that it is a sign that he is disgusting.

הרק בתפלתו כאילו רק בפני המלך
One who spits during prayer is as though he spat in front of a king!

The Gemara explains the question:
בשלמא מגהק ומפהק לא קשיא
There is no difficulty
explaining how Rebbi
belched and yawned:

כאן לאונסו כאן לרצונו
As Rebbi
belched and yawned against his will,
and the teaching only denounces one who belches and yawns
voluntarily.

אלא מתעטש אמתעטש קשיא
But there is a difficulty
explaining how Rebbi sneezed, as the Braisa said that sneezing is a bad omen or a sign one is repulsive.

The Gemara Answers:
מתעטש אמתעטש נמי לא קשיא כאן מלמעלה כאן מלמטה
Rebbi sneezed through his nose, while the teaching condemns one who "sneezes" through the
bottom
- loudly flatulating.

דאמר רב זירא הא מילתא אבלעא לי בי רב המנונא ותקילא לי כי כולי תלמודאי
For Rabbi Zeira said: This thing was taught in the school of Rav Hamnuna, and is equal in worth to me to all my studies.

 
As he would frequently sneeze.
 
 
המתעטש בתפלתו סימן יפה לו כשם שעושים לו נחת רוח מלמטה כך עושין לו נחת רוח מלמעלה
One who sneezes during prayer may regard it as a good omen, for just as it brings him gratification below
(on earth),
so will it bring him gratification from above
(by having his prayers fulfilled).

The Gemara Asks:
אלא רק ארק קשיא
So how did Rebbi
spit
while praying, when the above teaching says that it's like spitting in the king's presence?

The Gemara Answers:
רק ארק נמי לא קשיא אפשר כדרב יהודה
There is no difficulty: For it could be
that Rebbi following the
teaching of Rav Yehuda:

דאמר רב יהודה היה עומד בתפלה ונזדמן לו רוק מבליעו בטליתו
Who said: If one is praying and his spittle in his mouth, he may spit it into his Tallis,

ואם טלית נאה הוא מבליעו באפרקסותו
And if his Tallis is expensive, he may spit it into his headdress.

The Gemara will now tell a story:
רבינא הוה קאי אחורי דרב אשי נזדמן לו רוק פתקיה לאחוריה
Ravina was once standing before Rav Ashi
(during prayer),
spittle collected in the latter's mouth, and he spit it out behind him.

The Gemara Asks:
א"ל לא סבר לה מר להא דרב יהודה מבליעו באפרקסותו
Ravina said to him: "Doesn't Master hold the opinion of Rav Yehuda that one should spit into his headdress"?

The Gemara Answers:
א"ל אנא אנינא דעתאי:
He replied, "I am fastidious
in this matter".

 
 
 
המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה:
The teacher stated above:
"One who prays audibly is of little faith"

אמר רב הונא לא שנו אלא שיכול לכוין את לבו בלחש אבל אין יכול לכוין את לבו בלחש מותר
Rav Huna said: This applies only to one who is able to concentrate
on his prayer
when whispering
the words,
but if he is unable to do so, he is permitted
to pray aloud.

וה"מ ביחיד אבל בצבור אתי למיטרד צבורא:
But this is true only if one is praying alone; he's
forbidden from praying aloud while
praying with the congregation since it would disturb others.

 
 
 
רבי אבא הוה קא משתמיט מיניה דרב יהודה דהוה קא בעי למיסק לארעא דישראל
Rabbi Abba was avoiding Rav Judah because he wished to go up to the land of Israel,

דאמר רב יהודה כל העולה מבבל לא"י עובר בעשה
And Rav Yehuda held that one who leaves Babylon to move to Israel violates a positive commandment,

שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה'
As
the verse
says: "They shall be taken to Babylon, and there shall they be, until the day that I remember them, says Hashem."

אמר איזיל ואשמע מיניה מילתא מבית וועדא והדר אפיק
Rabbi Abba said: I will go and hear some teaching from him at the
Beis Medrash
and then I will depart.

אזל אשכחיה לתנא דקתני קמיה דרב יהודה
He found a Tanna teaching the following in the presence of Rav Yehuda:

היה עומד בתפלה ונתעטש ממתין עד שיכלה הרוח וחוזר ומתפלל
If one was praying
the Shemoneh Esrei
and flatulated, he should wait until the smell passes and then resume praying
from where he left off.

איכא דאמרי
Another version is:

היה עומד בתפלה ובקש להתעטש מרחיק לאחריו ד' אמות ומתעטש וממתין עד שיכלה הרוח וחוזר ומתפלל
If one was praying
the Shemoneh Esrei
and needs to flatulate, he should step back four cubits and
pass gas. Then he should
wait until the odor passes off and
only then
resume his prayer,

ואומר רבש"ע יצרתנו נקבים נקבים חלולים חלולים גלוי וידוע לפניך חרפתנו וכלימתנו בחיינו ובאחריתנו רמה ותולעה ומתחיל ממקום שפסק
Saying
(before continuing his prayer):
"Master of the universe! You have created us with many orifices and cavities. It is revealed and known to You our shame and embarrassment in our lifetime, and in our end we are but worm and vermin",

אמר ליה אילו לא באתי אלא לשמוע דבר זה דיי:
Rabbi Abba said: Had I only come to hear this, it would suffice me.

 
 
 
ת"ר היה ישן בטליתו ואינו יכול להוציא את ראשו מפני הצנה חוצץ בטליתו על צוארו וקורא ק"ש
Our Sages taught: If one is sleeping in his cloak and is unable to stick his head out because of the cold, he makes a partition with his cloak around his neck and recites the Shema.

וי"א על לבו
Others hold
that he makes the partition
by his heart.

The Gemara Asks:
ותנא קמא הרי לבו רואה את הערוה
But according to the first Tanna, the heart sees the nakedness
during prayer?

 
The cloak prevents his head from seeing his nakedness, but not his heart!
 
 
The Gemara Answers:
קסבר לבו רואה את הערוה מותר
He holds that it is permitted
to read the Shema
when the heart sees the nakedness.

 
 
 
אמר רב הונא א"ר יוחנן
Rav Huna said in the name of Rabbi Yochanan:

היה מהלך במבואות המטונפות מניח ידו על פיו וקורא ק"ש
If one is walking in filthy alleys
and the time for reading the Shema arrives,
he should place his hand over his mouth and read the Shema.

א"ל רב חסדא האלהים אם אמרה לי ר' יוחנן בפומיה לא צייתנא ליה
Rav Chisda said to him: "By G - d! If Rabbi Yochanan had told me that himself, I would not have listened to him!"

איכא דאמרי אמר רבה בר בר חנה אמר ריב"ל
Another version is: Rabbah Bar Bar Chana said in the name of Rabbi Yehoshua Ben Levi:

היה מהלך במבואות המטונפות מניח ידו על פיו וקורא ק"ש
If one is walking in filthy alleys, he should place his hand over his mouth and read the Shema.

א"ל ר' חסדא האלהים אם אמרה לי ריב"ל בפומיה לא צייתנא ליה
Rav Chisda said to him: "By G - d! If Rabbi Yehoshua Ben Levi had told me that himself, I would not have listened to him!"

The Gemara Asks:
ומי אמר ר' הונא הכי
But did Rav Huna really say that?

והאמר רב הונא ת"ח אסור לו לעמוד במקום הטנופת לפי שאי אפשר לו לעמוד בלי הרהור תורה
But Rav Huna said that a Torah scholar is forbidden to stand in a filthy place, because it is impossible for him to stand anywhere without thinking Torah thoughts!

The Gemara Answers:
לא קשיא כאן בעומד כאן במהלך
There is no contradiction;
One is forbidden to think Torah when one is
standing
near filth, but one may think Torah when one is
walking
past filth.

The Gemara Asks:
ומי אמר רבי יוחנן הכי
But did Rabbi Yochanan really say that?

והאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן בכל מקום מותר להרהר בדברי תורה חוץ מבית המרחץ ומבית הכסא
But Rabbah Bar Bar Chana has said in the name of Rabbi Yochanan: One is permitted to think words of Torah everywhere except the bathhouse and the restroom!

The Gemara Answers:
וכי תימא הכא נמי כאן בעומד כאן במהלך
And should you say that
this teaching also only forbids one to think words of Torah when he
stands
in the restroom,

The Gemara attempts to reject this approach:
איני והא רבי אבהו הוה קא אזיל בתריה דרבי יוחנן והוה קא קרי ק"ש
But Rabbi Avahu once followed Rabbi Yochanan and he was reading the Shema,

כי מטא במבואות המטונפות אשתיק
When he reached the filthy alleys he paused.

א"ל לר' יוחנן להיכן אהדר
After he left the alley, Rabbi Avahu
asked Rabbi Yochanan: "Where should I resume
my prayer?"

א"ל אם שהית כדי לגמור את כולה חזור לראש
Rabbi Yochanan replied, "If you waited sufficient time to finish the whole
Shema, you must start it all over again."

 
Implying that Rabbi Yochanan agreed with Rabbi Avahu that he shouldn't recite the Shema even while
walking
through filthy alleys.
 
 
The Gemara Answers:
הכי קאמר ליה לדידי לא סבירא לי לדידך דסבירא לך אם שהית כדי לגמור את כולה חזור לראש
This is what Rabbi Yochanan meant to say: "My opinion is that
that you shouldn't have interrupted the Shema while walking through these alleys.
But according to you, who holds that
you should stop saying the Shema while walking through filthy alleys,
if you waited sufficient time to finish the whole
Shema,
you have to start
the Shema
over again."

The Gemara returns back to the debate between Rav Huna and Rav Chisda:
תניא כותיה דרב הונא תניא כותיה דרב חסדא
There is a
Braisa
in agreement with Rav Huna and a
Braisa
in agreement with Rav Chisda:

תניא כותיה דרב הונא המהלך במבואות המטונפות מניח ידו על פיו ויקרא ק"ש
There is a teaching in agreement with Rav Huna: If he was walking in filthy alleys, he should place his hand over his mouth and read the Shema.

תניא כותיה דרב חסדא היה מהלך במבואות המטונפות לא יקרא ק"ש
There is a teaching in agreement with Rav Chisda: If he was walking in filthy alleys, he should not read the Shema,

ולא עוד אלא שאם היה קורא ובא פוסק
And not only so, but if he was reading it and entered
such a place,
he should stop.

לא פסק מאי
If he did not stop, what then?

The Gemara cites three verses:
אמר ר' מיאשה בר בריה דריב"ל עליו הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם
1.
Rabbi Meyasha, the grandson of Rabbi Yehoshua ben Levi, said: Of him the verse says: "I gave them also statutes that were not good, and ordinances through which they should not live".

ר' אסי אמר הוי מושכי העון בחבלי השוא
2.
Rabbi Assi said:
Of him the verse says
"Woe unto them that draw sin with ropes of nonsense."

רב אדא בר אהבה אמר מהכא כי דבר ה' בזה
3.
Rav Adda Bar Ahavah said: From the following, "Because he has despised the word of Hashem."

ואם פסק מה שכרו
But if he does stop, what is his reward?

אמר ר' אבהו עליו הכתוב אומר ובדבר הזה תאריכו ימים:
Rabbi Avahu said: Of him the Scriptures says: "Through this you shall prolong your days".

 
 
 
אמר רב הונא היתה טליתו חגורה לו על מתניו מותר לקרות ק"ש
Rav Huna said: If his cloak was girded about his loins, he is permitted to read the Shema.

תניא נמי הכי היתה טליתו של בגד ושל עור ושל שק חגורה על מתניו מותר לקרות ק"ש
There is a teaching to the same effect: If his cloak of stuff, or skin, or sackcloth was girded about his loins, he is permitted to read the Shema.






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z