Dedicate Daf 25b to:



והכא בטופח על מנת להטפיח איכא בינייהו:
But here
the discussion
is whether the urine must be so wet as to moisten something which can moisten something else.

 
 
 
ירד לטבול אם יכול לעלות כו':
If he had gone to immerse, if he would have time to ascend, clothe himself and read
the Shema
before sunrise, he must ascend, clothe himself and read.

 
 
 
The Gemara Asks:
לימא תנא סתמא כר' אליעזר דאמר עד הנץ החמה
Does
this Mishna follow Rabbi Eliezer who holds that he may finish
the Shema
any time until sunrise.

The Gemara Answers:
אפי' תימא ר' יהושע ודלמא כותיקין
One can say that
this Mishna
agrees with Rabbi Yehoshua, but describes the righteous,

דא"ר יוחנן ותיקין היו גומרין אותה עם הנץ החמה:
For Rabbi Yochanan said: The righteous finish
Shema
with the sunrise.

 
 
 
ואם לאו יתכסה במים ויקרא:
But if not, he should immerse in the water and read
the Shema there.

 
 
 
The Gemara Asks:
והרי לבו רואה את הערוה
But his heart sees his nakedness?

The Gemara Answers:
א"ר אלעזר ואי תימא ר' אחא בר אבא בר אחא משום רבינו במים עכורין שנו
Rabbi Eliezer (another version: Rabbi Acha Bar Abba Bar Acha in the name of our master) said that
the Mishna
refers to
one immersing in a Mikvah made from
turbid water.

דדמו כארעא סמיכתא שלא יראה לבו ערותו.
Since the water isn't clear,
it can be considered to be like earth, so that his heart does not see his nakedness.

 
 
 
The Gemara has a teaching:
ת"ר מים צלולין ישב בהן עד צוארו וקורא
Our Rabbis have taught:
When the water is clear,
he must sit immersed up to his neck and read
the Shema.

וי"א עוכרן ברגלו
Others say that he should stir up the water with his foot.

The Gemara Asks:
ות"ק והרי לבו רואה את הערוה
But according to the first Tanna
(The one which said that one can sit in clear water and recite the Shema)
his heart sees his nakedness!

The Gemara Answers:
קסבר לבו רואה את הערוה מותר
He holds that one is permitted
to recite the Shema
when his heart sees his nakedness.

The Gemara Asks:
והרי עקבו רואה את הערוה
But his heel sees his nakedness?

The Gemara Answers:
קסבר עקבו רואה את הערוה מותר
He holds that one is permitted
to recite the Shema
when his heel sees his nakedness.

The Gemara continues to discuss this:
אתמר עקבו רואה את הערוה מותר
It has been reported: One is permitted
to recite the Shema
when his heel sees his nakedness.

The Gemara Asks:
נוגע
May one recite the Shema if the heel
touches
his nakedness?

The Gemara cites two opinions:
אביי אמר אסור
1.
Abaye says: It is forbidden.

ורבא אמר מותר
2.
Rava says: It is permitted.

רב זביד מתני לה להא שמעתא הכי
Rav Zvid taught this subject thus.

רב חיננא בריה דרב איקא מתני לה הכי
Rav Chinana Bar Rav Ika, however, taught it thus:

נוגע דברי הכל אסור
All agree that
one is
forbidden
to recite the Shema
if the heel touches
his nakedness,

The Gemara Asks:
רואה
May one recite the Shema if the heel
sees
his nakedness?

The Gemara Answers:
אביי אמר אסור
1.
Abaye says: It is forbidden.

רבא אמר מותר לא נתנה תורה למלאכי השרת
2.
Rava says: It is permitted, as the Torah was not given to angels.

The Gemara concludes:
והלכתא נוגע אסור רואה מותר
The Halacha is: If the heel touches
one's nakedness,
it is forbidden
to recite the Shema. However,
if it
only
sees
his nakedness,
it is permitted.

The Gemara will start a new discussion:
אמר רבא צואה בעששית מותר לקרות ק"ש כנגדה ערוה בעששית אסור לקרות ק"ש כנגדה
Rava said: It is permitted to read the Shema next to excrement in a glass
container, but it is forbidden to recite the Shema
if nakedness is in a glass
vessel.

The Gemara explains the reasons:
צואה בעששית מותר לקרות ק"ש כנגדה דצואה בכסוי תליא מילתא והא מיכסיא
"It is permitted to read the Shema next to excrement in a glass
container"
because
(for Shema)
the law depends on whether
the excrement
is covered, and it's covered.

ערוה בעששית אסור לקרות ק"ש כנגדה ולא יראה בך ערות דבר אמר רחמנא והא קמיתחזיא
"But it is forbidden to recite the Shema
if nakedness is in a glass
vessel"
because
the source that one is forbidden to recite the Shema near nakedness is the verse
"That He see no nakedness in you" and,
in this case,
it is visible.

The Gemara continues with a new discussion:
אמר אביי צואה כל שהוא מבטלה ברוק
Abaye said: one can nullify
a small amount of excrement by covering it
with spit.

אמר רבא וברוק עבה
Rava said: It must be with thick spittle.

The Gemara Asks:
אמר רבא צואה בגומא מניח סנדלו עליה וקורא ק"ש
Rava said: If excrement is in a hole, he may place his sandal over it and read the Shema.

בעא מר בריה דרבינא צואה דבוקה בסנדלו מאי
Mar Bar Ravina asked:
What is the Halacha if
excrement sticks to his sandal?

The Gemara Answers:
תיקו
The question remained unanswered.

The Gemara continues with a new discussion:
אמר רב יהודה עכו"ם ערום אסור לקרות ק"ש כנגדו
Rav Yehuda said: It is forbidden to read the Shema in the presence of a naked gentile.

The Gemara Asks:
מאי איריא עכו"ם אפילו ישראל נמי
Why is
did he have to say that only the nakedness of a
gentile
forbids one to recite the Shema? It is also forbidden to recite Shema
near a naked Jew!

The Gemara Answers:
ישראל פשיטא ליה דאסור
It's obvious that one's forbidden to recite Shema next to a naked
Jew.

אלא עכו"ם אצטריכא ליה
But it is necessary to specify
that one may not recite Shema next to a naked
non - Jew.

מהו דתימא הואיל וכתיב בהו אשר בשר חמורים בשרם אימא כחמור בעלמא הוא
For one could have said that since
the verse says
"Whose flesh is as the flesh of donkeys"
about non - Jews, perhaps a naked gentile should be considered
like a donkey.

 
And it should be permitted to recite Shema in his presence.
 
 
קמ"ל דאינהו נמי איקרו ערוה דכתיב וערות אביהם לא ראו:
It comes to teach that a non - Jew's nakedness
is considered "nakedness," as the verse says
(about Noach, a non - Jew)
"And they didn't see their father's nakedness".

 
Calling it nakedness.
 
 
 
ולא יתכסה לא במים הרעים ולא במי המשרה עד שיטיל לתוכן מים:
He may not immerse himself in foul - smelling water nor water of soaking, until he has poured into it
fresh
water.

 
 
 
The Gemara Asks:
וכמה מיא רמי ואזיל
How much water must he add?

 
If he doesn't have time to get away from dirty water, does he have time go pour water to dilute it?
 
 
The Gemara Answers:
אלא ה"ק לא יתכסה לא במים הרעים ולא במי המשרה כלל
Rather, the Mishna must be read thus: He may not immerse himself at all in foul - smelling water, nor in water of soaking,

ומי רגלים עד שיטיל לתוכן מים ויקרא
Nor
may he read the Shema by a vessel containing
urine, until he has poured
fresh
water in it, and then he may recite
the Shema.

The Gemara Asks:
ת"ר כמה יטיל לתוכן מים
Our Rabbis have taught: How much water must be poured in
urine?

The Gemara cites two answers:
כל שהוא
1.
Any small quantity.

ר' זכאי אומר רביעית
2.
Rabbi Zakkai says: A quarter
of a Lug.

There is a two way argument over the above argument:
אמר רב נחמן מחלוקת לבסוף אבל בתחלה כל שהן
1.
Rav Nachman said: They argue
where the vessel contained urine and into which water has been poured
afterwards, but if
the vessel originally contained water, and urine was then poured into it, all agree
that any small quantity of water will suffice.

ורב יוסף אמר מחלוקת לכתחלה אבל לבסוף דברי הכל רביעית
2.
But Rav Yosef said: They argue only
if there was water and urine was added afterwards.
But if
water has to be added
afterwards, all agree that a quarter
of a Lug
is necessary.

The Gemara concludes:
אמר ליה רב יוסף לשמעיה אייתי לי רביעיתא דמיא כר' זכאי:
Rav Yosef said to his attendant: "Bring me a quarter
of a Lug
following the opinion of Rabbi Zakkai."

 
 
 
ת"ר גרף של רעי ועביט של מי רגלים אסור לקרות ק"ש כנגדן ואף ע"פ שאין בהן כלום
Our Rabbis have taught: It is forbidden to recite Shema by a potty for excrement or urine, even though they are empty.

ומי רגלים עצמן עד שיטיל לתוכן מים
Nor
may one recite the Shema
next to urine until he has poured water in it.

The Gemara Asks:
וכמה יטיל לתוכן מים
How much water should he pour?

The Gemara cites two answers:
כל שהוא
1.
Any small quantity.

ר' זכאי אומר רביעית
2.
Rabbi Zakkai says: A quarter
of a Log.

The Gemara cites an argument:
בין לפני המטה בין לאחר המטה
1.
This is true whether it is in front or behind the bed.

 
And the bed doesn't interpose between the person praying and the urine.
 
 
רבן שמעון בן גמליאל אומר לאחר המטה קורא לפני המטה אינו קורא
2.
Rabban Shimon Ben Gamliel says: If
the urine is
behind the bed, he may
recite the Shema, but he may not recite the Shema
if the
urine is in front of the bed.

אבל מרחיק הוא ארבע אמות וקורא
But he
must
move four cubits and
only then recite the Shema.

ר"ש בן אלעזר אומר אפי' בית מאה אמה לא יקרא עד שיוציאם או שיניחם תחת המטה
3.
Rabbi Shimon Ben Elazar says: Even if the room is a hundred cubits, he may not recite
the Shema
until he has removed
the urine
or placed it under the bed.

The Gemara Asks:
איבעיא להו
What did
Rabban Shimon Ben Gamliel
mean?

היכי קאמר אחר המטה קורא מיד לפני המטה מרחיק ארבע אמות וקורא
Did he mean to say
"If
the urine
is behind the bed, he may
recite the Shema, but
if
the urine
were
in front of the bed,
he
must move
four cubits and
only then recite the Shema."

או דלמא הכי קאמר לאחר המטה מרחיק ד' אמות וקורא לפני המטה אינו קורא כלל
Or perhaps he meant
to say
"If
the urine
is behind the bed, he
must move
four cubits and then recite
the Shema, but
if
the urine
was in front of the bed, he may not recite
the Shema at all."

The Gemara Answers:
ת"ש דתניא
There is a
Braisa:

ר"ש בן אלעזר אומר אחר המטה קורא מיד לפני המטה מרחיק ארבע אמות
Rabbi Shimon Ben Elazar says that if
the urine
was behind the bed, he may recite
the Shema as is. But
if it was in front of the bed, he
must move
four cubits
before reciting it.

רבן שמעון בן גמליאל אומר אפי' בית מאה אמה לא יקרא עד שיוציאם או שיניחם תחת המטה
Rabban Shimon Ben Gamliel says: Even if the room was a hundred cubits, he may not
recite the Shema
until he has removed
the urine
or placed it under the bed.

The Gemara Asks:
בעיין איפשיטא לן מתנייתא קשיין אהדדי
Our question is solved, but the two teachings are contradictory.

The Gemara Answers:
איפוך בתרייתא
Reverse
the names of the teachers
in the latter
Braisa.

The Gemara Asks:
מה חזית דאפכת בתרייתא איפוך קמייתא
Why reverse
the names of the teachers
in the latter
Braisa?
Reverse them in the
first Braisa!

The Gemara Answers:
מאן שמעת ליה דאמר כוליה בית כארבע אמות דמי ר"ש בן אלעזר היא
Who holds that a room is to be considered as four cubits? It was Rabbi Shimon Ben Elazar.

The Gemara Asks:
אמר רב יוסף בעאי מיניה מרב הונא
Rav Yosef said: I asked Rav Huna:

מטה פחות משלשה פשיטא לי דכלבוד דמי
If a bed is less than three
Tefachim
high, it is obvious that it is considered as Lavud
with the ground, and one may recite the Shema if urine is under it.

שלשה ארבעה חמשה ששה שבעה שמנה תשעה מהו
What is the law if the bed is
three, four, five, six, seven, eight or nine Tefachim?

The Gemara Answers:
א"ל לא ידענא
He replied: "I do not know."

The Gemara will explain this discussion:
עשרה ודאי לא מיבעי לי
There was no need for me to ask about
a bed which is higher than
ten Tefachim tall.

אמר אביי שפיר עבדת דלא איבעיא לך כל עשרה רשותא אחריתי היא
Abaye said
to Rav Yosef:
"You did well for not asking
about a bed ten Tefachim tall,
for
an object
ten
Tefachim tall is considered
a separate domain."

אמר רבא הלכתא
Rava said: The Halacha is that:

פחות משלשה כלבוד דמי
1. A bed
less than three
Tefachim tall
is regarded as Lavud
with the ground,

עשרה רשותא אחריתי היא
2. A bed
ten
Tefachim tall
is considered a separate domain,

משלשה עד עשרה היינו דבעא מיניה רב יוסף מרב הונא ולא פשט ליה
3.
Rav Yosef asked Rav Huna
about a bed
from three to ten
Tefachim tall,
and
Rav Huna
was unable to explain it.

The Gemara cites the Halacha:
אמר רב הלכה כר"ש בן אלעזר
Rav said: The Halacha follows Rabbi Shimon Ben Elazar,

וכן אמר באלי א"ר יעקב ברה דבת שמואל הלכה כרבי שמעון בן אלעזר
And Bali said in the name of Rav Yaakov, the son of Shmuel's daughter: The Halacha follows Rabbi Shimon Ben Elazar.

ורבא אמר אין הלכה כר"ש בן אלעזר
But Rava said that the Halacha does not follow Rabbi Shimon Ben Elazar.

 
 
 
רב אחאי איעסק ליה לבריה בי רב יצחק בר שמואל בר מרתא עייליה לחופה ולא הוה מסתייעא מילתא
Rav Achai arranged to marry off his son to the daughter of Rav Yitzchak Bar Shmuel Bar Marta. He led him under the wedding - canopy, but the marriage was not successfully consummated.

אזל בתריה לעיוני חזא ספר תורה דמנחא
Rav Achai
went to investigate the cause, and he noticed Torah scroll lying in the bedroom.

אמר להו איכו השתא לא אתאי סכנתון לברי
He said to them, "If I had not come now, you would have endangered my son's life!

דתניא בית שיש בו ספר תורה או תפילין אסור לשמש בו את המטה עד שיוציאם או שיניחם כלי בתוך כלי
For there is a
Braisa:
It is forbidden to have marital relations in a room where Torah scroll or Tefillin are lying, until they are taken out or placed in a receptacle within a receptacle."

אמר אביי לא שנו אלא בכלי שאינו כליין אבל בכלי שהוא כליין אפילו עשרה מאני כחד מאנא דמי
Abaye said: This applies only if the receptacle is not
designated
for
that holy object.
But if it is designated, even ten receptacles are to be considered as only one.

אמר רבא גלימא
Rava said: A cloth






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z