Dedicate Daf 26b to:



תנו רבנן
Our Rabbis have taught:

טעה ולא התפלל מנחה בערב שבת מתפלל בליל שבת שתים
If one erred and
forgot to pray
Mincha on Friday afternoon, he says the Shemoneh Esrei twice on Friday night.

טעה ולא התפלל מנחה בשבת מתפלל במוצאי שבת שתים של חול
If one erred and
forgot to pray
Mincha on Shabbos, he says the week day Shemoneh Esrei twice on Motzei Shabbos .

מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה
He says Havdalah the first
time he prays the Shemoneh Esrei ,
but not in the second.

ואם הבדיל בשניה ולא הבדיל בראשונה שניה עלתה לו ראשונה לא עלתה לו
And if he
added the
the Havdalah
paragraph
in the second and not in the first, then the first Shemoneh Esrei counts but not the second.

The Gemara Asks:
למימרא דכיון דלא אבדיל בקמייתא כמאן דלא צלי דמי ומהדרינן ליה
Can one derive from this teaching that if one didn't add say the Havdalah paragraph in the Shemoneh Esrei ,
it doesn't count and
he must repeat
the Shemoneh Esrei .

ורמינהו טעה ולא הזכיר גבורות גשמים בתחיית המתים ושאלה בברכת השנים מחזירין אותו
But
a Braisa says:
If one erred and
forgot to mention
rain in the blessing of Mechalkel Chaim
("You sustain the living")
or
forgot to
request for rain in the blessing of
Barech Aleinu (Blessing over "the years"),
he must repeat
his prayer.

הבדלה בחונן הדעת אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה על הכוס
But if he omitted the Havdalah in the blessing of Chonein HaDaas
("You gifted man with knowledge"), he is not obligated to
repeat it, as he is able to say
the Havdalah
over the cup
of wine!

The Gemara Answers:
קשיא
The contradiction
remains unsolved.

The Gemara cites a dispute:
איתמר רבי יוסי ברבי חנינא אמר תפלות אבות תקנום
1.
It has been reported: Rabbi Yossi Bar Rabbi Chanina said that the Patriarchs instituted the prayers.

רבי יהושע בן לוי אמר תפלות כנגד תמידין תקנום
2.
Rabbi Yehoshua Ben Levi said that the prayers were instituted to correspond with the
daily
sacrifices.

תניא כוותיה דר' יוסי ברבי חנינא ותניא כוותיה דרבי יהושע בן לוי
Each has a Braisa
supporting
his view:

תניא כוותיה דרבי יוסי בר' חנינא
The teaching supporting Rabbi Yossi Bar Rabbi Chanina:

אברהם תקן תפלת שחרית שנא' וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם
1.
Avraham instituted the morning prayer, as
the verse says
"And Avraham got up early in the morning to the place where he had stood,"

ואין עמידה אלא תפלה שנאמר ויעמד פינחס ויפלל
And
the word
"standing" means prayer, as
the verse says
"Then Pinchas stood up and prayed."

יצחק תקן תפלת מנחה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב
2.
Yitzchak instituted the afternoon prayer, as
the verse says
"And Yitzchak went out to Suach
(could be translated as "to stroll" )
in the field in the afternoon."

ואין שיחה אלא תפלה שנאמר תפלה לעני כי יעטף ולפני ה' ישפוך שיחו
And
the word
Suach means prayer, as
the verse says
says "A prayer for the poor one, wrapped, and before Hashem pouring out his plaint."

יעקב תקן תפלת ערבית שנאמר ויפגע במקום וילן שם
3.
Yaakov instituted the evening prayer; as
the verse
says, "And he Vayipaga
(met)
the place, and camped there",

ואין פגיעה אלא תפלה שנאמר ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא בעדם רנה ותפלה ואל תפגע בי
And the word
"meeting" means prayer,
as the verse says
"Therefore, don't pray for this people, neither lift up cry nor prayer for them, neither Tifga
(intercede)
to me."

ותניא כוותיה דר' יהושע בן לוי
The teaching supporting Rabbi Yehoshua Ben Levi:

מפני מה אמרו תפלת השחר עד חצות שהרי תמיד של שחר קרב והולך עד חצות
Why may the morning prayer
may be said
until midday? Because the
daily
morning offerings could be brought
only
until midday.

ורבי יהודה אומר עד ארבע שעות שהרי תמיד של שחר קרב והולך עד ארבע שעות
And Rabbi Yehuda says
that one may pray
until the fourth hour, because the
daily
morning offering could be brought until the fourth hour.

ומפני מה אמרו תפלת המנחה עד הערב שהרי תמיד של בין הערבים קרב והולך עד הערב
And the afternoon prayer
may be said
until the evening because the
daily
afternoon offering could be brought until the evening.

רבי יהודה אומר עד פלג המנחה שהרי תמיד של בין הערבים קרב והולך עד פלג המנחה
And Rabbi Yehuda says that
one may pray Mincha
until the middle of the afternoon, because the
daily
afternoon offering could be brought until the middle of the afternoon.

ומפני מה אמרו תפלת הערב אין לה קבע שהרי אברים ופדרים שלא נתעכלו מבערב קרבים והולכים כל הלילה
And the night time prayer has no fixed time because the limbs and the fat which had not been consumed by evening may be offered at any time during the night.

ומפני מה אמרו של מוספין כל היום שהרי קרבן של מוספין קרב כל היום
And the Musaf prayer may be offered at any time in the day because the Musaf offering could be brought at any time during the day.

רבי יהודה אומר עד שבע שעות שהרי קרבן מוסף קרב והולך עד שבע שעות
Rabbi Yehuda says
that one may say the afternoon offering
until the seventh hour, because the
Musaf offering
could be brought until the seventh hour.

ואיזו היא מנחה גדולה משש שעות ומחצה ולמעלה
What
time
is " Mincha Gedolah "? The time from six and a half hours until
nightfall.

ואיזו היא מנחה קטנה מתשע שעות ומחצה ולמעלה
And
what time is
is " Mincha Ketanah "? The time from nine and a half hours
until nightfall.

The Gemara asks a side question:
איבעיא להו רבי יהודה פלג מנחה קמא קאמר או פלג מנחה אחרונה קאמר
Does Rabbi Yehuda refer to the
middle of the
first half of the afternoon, or the
middle of the
second half of the afternoon?

The Gemara Answers:
תא שמע דתניא ר' יהודה אומר פלג המנחה אחרונה אמרו והיא י"א שעות חסר רביע
A Braisa says that
Rabbi Yehuda says that
The Sages
refer to the middle of the
second half of the
afternoon, and that is ten and three quarter hours after noon.

The Gemara Asks:
נימא תיהוי תיובתיה דר' יוסי בר' חנינא
Is this Braisa
a refutation of Rabbi Yossi Bar Rabbi Chanina?

אמר לך ר' יוסי בר' חנינא לעולם אימא לך תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות
He could reply that
he agrees
that the Patriarchs instituted the prayers, but the Rabbis subsequently found a basis for them in the sacrifices.

דאי לא תימא הכי תפלת מוסף לר' יוסי בר' חנינא מאן תקנה
For if not, according to Rabbi Yossi Bar Rabbi Chanina who instituted the Musaf?

אלא תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות:
Rather, the Patriarchs instituted the prayers, and the Rabbis subsequently found a basis for them in the sacrifices.

 
 
 
רבי יהודה אומר עד ארבע שעות:
Rabbi Yehuda says: Until the fourth hour.

 
 
 
The Gemara Asks:
איבעיא להו עד ועד בכלל או דלמא עד ולא עד בכלל
Is "until" inclusive, or is it exclusive?

 
May one pray Shacharis until 3:59 (after sunrise) or until 4:59?
 
 
The Gemara attempts an answer:
תא שמע ר' יהודה אומר עד פלג המנחה
Rabbi Yehuda says: Until the middle of the afternoon.

אי אמרת בשלמא עד ולא עד בכלל היינו דאיכא בין ר' יהודה לרבנן
This makes sense if
Rabbi Yehuda interprets the word
"until" as
not inclusive, as then there would
be an argument between Rabbi Yehuda and the Rabbis;

אלא אי אמרת עד ועד בכלל ר' יהודה
But if Rabbi Yehuda holds that
the word "until" is exclusive,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z