Dedicate Daf 28b to:



רב אויא חלש ולא אתא לפרקא דרב יוסף
Rav Aviya was ill and did not attend Rav Yosef's discourse.

למחר כי אתא בעא אביי לאנוחי דעתיה דרב יוסף
The next day when he arrived, Abaye wished to set Rav Yosef's mind at rest -

א"ל
So he said to
Rav Aviya:

מ"ט לא אתא מר לפרקא
"Why didn't Master attend the discourse
yesterday?"

א"ל דהוה חליש לבאי ולא מצינא
He replied: "My heart was faint and I could not."

א"ל אמאי לא טעמת מידי ואתית
Abaye
asked back: "Why did you not eat something and come?"

א"ל לא סבר לה מר להא דרב הונא
Rav Avya
answered: "Doesn't Master agree with the opinion of Rav Huna,

דאמר רב הונא אסור לו לאדם שיטעום כלום קודם שיתפלל תפלת המוספין
Who said that it is forbidden to taste anything before praying Musaf?"

א"ל איבעי ליה למר לצלויי צלותא דמוספין ביחיד ולטעום מידי ולמיתי
Abaye
asked: "Then Master should have prayed Musaf privately, eaten something and
then
come."

א"ל ולא סבר לה מר להא דא"ר יוחנן אסור לו לאדם שיקדים תפלתו לתפלת הצבור
Rav Avya responded:
"Doesn't Master agree with the opinion of Rabbi Yochanan, who said that one is forbidden pray Musaf before
the Congregation does"?

א"ל לאו אתמר עלה א"ר אבא בצבור שנו
Abaye replied:
"But didn't Rabbi Abba say that this teaching applies only when he is with the Congregation?"

The Gemara concludes with the Halacha:
ולית הלכתא לא כרב הונא ולא כריב"ל
The Halacha follows neither Rav Huna nor Rabbi Yehoshua Ben Levi.

כרב הונא הא דאמרן
The opinion of Rav Huna was said above,

כריב"ל דאריב"ל כיון שהגיע זמן תפלת המנחה אסור לו לאדם שיטעום כלום קודם שיתפלל תפלת המנחה:
Nor does it follow
Rabbi Yehoshua Ben Levi who said that once Mincha time comes, it is forbidden to eat anything before praying.


Mishna
ר' נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה
Rabbi Nechunia Ben Hakkanah, on entering and leaving the Beis Medrash , used to offer a short prayer.

The Mishna asked:
אמרו לו מה מקום לתפלה זו
They asked: What is the nature of this prayer?

The Mishna answered:
אמר להם בכניסתי אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי:
He replied: On entering I pray that I should not cause any harm; and when I leave I offer thanksgiving for my portion.

Gemara
The Gemara Asks:
ת"ר
The Sages have taught:

בכניסתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי שלא יארע דבר תקלה על ידי
What did he say on entering? "May it be Your will, Hashem my G - d, that I cause no harm.

ולא אכשל בדבר הלכה וישמחו בי חברי ולא אומר על טמא טהור ולא על טהור טמא ולא יכשלו חברי בדבר הלכה ואשמח בהם
That I should not stumble in the matter of Halacha and that my colleagues should have no occasion to rejoice in my
mistakes,
that I
shouldn't mistakenly
pronounce something Tahor that is Tamei, or Tamei that is Tahor. That my colleagues shouldn't stumble through me in the matter of Halacha and that I may have occasion to rejoice in
their mistakes."

ביציאתו מהו אומר
What used he to say on leaving?

מודה אני לפניך ה' אלהי ששמת חלקי מיושבי בית המדרש ולא שמת חלקי מיושבי קרנות
"I give thanks to You, Hashem by G - d, that You have
arranged
my portion with those who sit in the Beis Medrash and not with those who sit at street corners.

שאני משכים והם משכימים אני משכים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים
For I and they rise early - I to words of Torah, but they to vain matters,

אני עמל והם עמלים אני עמל ומקבל שכר והם עמלים ואינם מקבלים שכר
I and they labor, but I labor and receive a reward whereas they labor and receive no reward.

אני רץ והם רצים אני רץ לחיי העולם הבא והם רצים לבאר שחת:
I and they run - I to the life of the World to Come, but they to the pit of destruction."

 
 
The Gemara Asks:
ת"ר
Our Sages have taught:

כשחלה ר' אליעזר נכנסו תלמידיו לבקרו
When Rabbi Eliezer was ill, his disciples went in to visit him.

אמרו לו
They said to him:

רבינו למדנו אורחות חיים ונזכה בהן לחיי העולם הבא
"Master, teach us the ways of life so that we may be worthy of the life of the World to Come."

The Gemara Answers:
אמר להם
He answered:

הזהרו בכבוד חבריכם
1. "Be careful of the honor of your colleagues.

ומנעו בניכם מן ההגיון
2. Restrain your children from reciting
verses.

והושיבום בין ברכי תלמידי חכמים
3. Seat them between the knees of the Torah Scholars.

וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים
4. When you pray, know before Whom you stand.

ובשביל כך תזכו לחיי העולם הבא
And on that account will you be worthy of the life of the World to Come."

The Gemara continues with a story:
וכשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו
When Rabban Yochanan Ben Zakkai was ill, his disciples went in to visit him.

כיון שראה אותם התחיל לבכות
On seeing them, he began to weep.

אמרו לו תלמידיו
His disciples said to him:

נר ישראל עמוד הימיני פטיש החזק מפני מה אתה בוכה
"Lamp of Israel, right - hand pillar, mighty hammer! Why do you weep?"

אמר להם
He replied to them:

אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי שהיום כאן ומחר בקבר
"If I was being led into the presence of a human king who today is here and tomorrow in the grave,

שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם
Who if he were to get angry against, me his anger would not be eternal,

ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם
Who if he imprisoned me, the imprisonment would not be eternal,

ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם
Who if he condemned me to death the death would not be eternal,

ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אעפ"כ הייתי בוכה
And whom I can appease with words and bribe with money - even then I would weep,

ועכשיו שמוליכים אותי לפני ממ"ה הקב"ה שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים
But now, when I am being led into the presence of the King of kings, the Holy One, blessed be He, Who lives and endures for all eternity,

אם כועס עלי כעסו כעס עולם
Who if He be angry against me His anger is eternal.

ואם אוסרני איסורו איסור עולם
Who if He imprisoned me the imprisonment would be eternal,

ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם
Who if He condemned me to death the death would be eternal,

ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון
And Whom I cannot appease with words nor bribe with money -

ולא עוד אלא שיש לפני שני דרכים אחת של גן עדן ואחת של גיהנם ואיני יודע באיזו מוליכים אותי ולא אבכה
And more, when before me lie two ways, one of the Garden of Eden and the other of Gehenom, and I so not know which way will be I be led - shall I not weep?"

אמרו לו רבינו ברכנו
They said to him: "Our master, bless us!"

אמר להם יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם
He said to them: "May it be His will that the fear of Heaven be upon you
as great
as the fear of flesh and blood."

אמרו לו תלמידיו עד כאן
His disciples exclaimed, "That's all
the fear of Heaven you want to bless us with?

אמר להם ולואי
He replied "Would that it be
as great,

תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם.
For you know that when a man intends to sin, he says 'I hope nobody will see me'."

בשעת פטירתו אמר להם
At the time of his departure
from the world
he said to them:

פנו כלים מפני הטומאה והכינו כסא לחזקיהו מלך יהודה שבא:
"Remove all the utensils because of the Tumah and prepare a seat for Chizkiyahu, king of Yehuda, who is coming."


Mishna
The Mishna cites a dispute:
רבן גמליאל אומר בכל יום ויום מתפלל אדם שמנה עשרה
1.
Rabban Gamliel says: Every day one should pray the
full
Shemoneh Esrei .

רבי יהושע אומר מעין י"ח
2.
Rabbi Yehoshua says: That one
must only pray a summary of the
Shemoneh Esrei .

ר"ע אומר אם שגורה תפלתו בפיו מתפלל י"ח ואם לאו מעין י"ח
3.
Rabbi Akiva says: If his prayer is clear in his mouth, he should pray the full Shemoneh Esrei ; but if not,
he should pray a summary of the
Shemoneh Esrei .

The Mishna continues...
ר"א אומר העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים
Rabbi Eliezer says: If one makes his prayer a fixed task, his prayer is not a supplication.

ר' יהושע אומר ההולך במקום סכנה מתפלל תפלה קצרה
Rabbi Yehoshua says: If one is journeying in a place of danger, he should offer a short prayer,

ואומר הושע ה' את עמך את שארית ישראל בכל פרשת העבור יהיו צרכיהם לפניך ברוך אתה ה' שומע תפלה
Saying: "Save, Hashem, Your people, the remnant of Israel; in all times of crisis may their needs be before You. Blessed are You, Hashem, Who listens to prayer."

היה רוכב על החמור ירד ויתפלל
If he is riding upon a donkey, he should get off
the donkey
and pray;

ואם אינו יכול לירד יחזיר את פניו
If he is unable to
get off,
he should turn his face to Yerushalayim.

ואם אינו יכול להחזיר את פניו יכוין את לבו כנגד בית קדשי הקדשים
If he is unable to turn his face, he should direct his heart towards the Holy of Holies.

היה מהלך בספינה או באסדא יכוין את לבו כנגד בית קדשי הקדשים:
If he is journeying in a ship or on a raft, he should direct his heart towards the Holy of Holies.

Gemara
The Gemara Asks:
הני י"ח כנגד מי
To what do these eighteen blessings of
Shemoneh Esrei
correspond?

The Gemara cites % answers:
א"ר הלל בריה דר' שמואל בר נחמני
1.
Rabbi Hillel, the son of Rabbi Shmuel Bar Nachmeni, said:

כנגד י"ח אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים
They correspond to the eighteen times Hashem's
four letter Name is
mentioned by Dovid in the Psalm "Give Hashem, sons of the mighty".

רב יוסף אמר כנגד י"ח אזכרות שבקריאת שמע
2.
Rav Yosef said: They correspond to the eighteen times Hashem's Name is mentioned in the Shema.

א"ר תנחום אמר רבי יהושע בן לוי כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה.
3.
Rabbi Tanchum said in the name of Rabbi Yehoshua Ben Levi said that they correspond to the eighteen vertebrae in the spine.

The Gemara cites an argument between Rabbi Yehoshua Ben Levi, Ullah, and Rabbi Chanina:
ואמר ר' תנחום אמר רבי יהושע בן לוי
1.
Rabbi Tanchum also said in the name of Rabbi Yehoshua Ben Levi:

המתפלל צריך שיכרע עד שיתפקקו כל חוליות שבשדרה
When one
bows down during the Shemoneh Esrei ,
he must bow until all the vertebrae in the spine are loosened.

עולא אמר עד כדי שיראה איסר כנגד לבו
2.
Ullah said:
He must bow
until he sees
two bumps of flesh formed
opposite his heart.

רבי חנינא אמר כיון שנענע ראשו שוב אינו צריך
3.
Rabbi Chanina said:
One only needs to
lower his head.

אמר רבא והוא דמצער נפשיה ומחזי כמאן דכרע
Rabbah said that
this is permitted only
if it gives him pain
to bow low
and he
can only try to
appear like one bowing.

The Gemara Asks:
הני תמני סרי תשסרי הוויין
The Mishna says that there are
eighteen blessings, but there are nineteen!

The Gemara Answers:
אמר רבי לוי ברכת הצדוקים ביבנה תקנוה
Rabbi Levi said: The blessing
cursing the
heretics was subsequently instituted at Yavneh.

The Gemara Asks:
כנגד מי תקנוה
Corresponding to what was it instituted?

The Gemara Answers:
א"ר לוי לרבי הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני כנגד אל הכבוד הרעים
Rabbi Levi said: According to Rabbi Hillel, the son of Rabbi Shmuel Bar Nachmeni, it corresponds to "The G - d of glory thunders."

לרב יוסף כנגד אחד שבקריאת שמע
According to Rav Yosef: it corresponds to
the word
"One" in the Shema.

לר' תנחום א"ר יהושע בן לוי כנגד חוליא קטנה שבשדרה:
According to Rabbi Tanchum in the name of Rabbi Yehoshua Ben Levi, it corresponds to the small vertebra in the spine.

 
 
 
ת"ר
Our sages taught:

שמעון הפקולי הסדיר י"ח ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה
Shimon the Cotton - dealer arranged the eighteen blessings in order in the presence of Rabban Gamliel at Yavneh.

אמר להם ר"ג לחכמים
Rabban Gamliel asked the Sages:

כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת הצדוקים
"Is there anyone who knows how to word the blessing
cursing the
heretics?

עמד שמואל הקטן ותקנה לשנה אחרת שכחה
Shmuel the Small stood up and worded it. In the following year he had forgotten it,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z