Dedicate Daf 29a to:



והשקיף בה שתים ושלש שעות ולא העלוהו
And
tried to remember the blessing
for two or three hours, and they did not remove him.

The Gemara Asks:
אמאי לא העלוהו
Why did they not remove him?

והאמר רב יהודה אמר רב
But didn't Rav Yehuda say in the name of Rav:

טעה בכל הברכות כלן אין מעלין אותו
If
the Chazzan
makes a mistake in
any one of the
Shemoneh Esrei , we do not remove him;

בברכת הצדוקים מעלין אותו חיישינן שמא מין הוא
But
if he makes a mistake
in the blessing
cursing the
Heretics, we do remove him, for fear that he is a heretic!

The Gemara attempts to answer:
שאני שמואל הקטן דאיהו תקנה
Shmuel HaKattan is different since
wrote the prayer himself.

The Gemara Asks:
וניחוש דלמא הדר ביה
But why weren't they concerned that
he had
become a heretic!

The Gemara attempts another answer:
אמר אביי גמירי טבא לא הוי בישא
Abaye said: We have a tradition that a good man does not become bad.

The Gemara Asks:
ולא
Is that true?

והכתיב ובשוב צדיק מצדקתו ועשה עול
But
the verse says
"But when the righteous turns away from his righteousness and does sin".

The Gemara Answers:
ההוא רשע מעיקרו אבל צדיק מעיקרו לא
That refers to a man who was originally wicked; but the man who is originally righteous does not
become evil.

The Gemara Asks:
ולא
He does not?

והא תנן
But the Mishna says:

אל תאמין בעצמך עד יום מותך
"Do not trust yourself until the day of your death"

שהרי יוחנן כ"ג שמש בכהונה גדולה שמנים שנה ולבסוף נעשה צדוקי
As Yochanan the Kohen Gadol was a Kohen Gadol for eighty years and then became a Sadducee!

The Gemara Answers:
אמר אביי
Abaye said:

הוא ינאי הוא יוחנן
Yochanan is the same person as Yannai.

רבא אמר ינאי לחוד ויוחנן לחוד
Rava said:

ינאי רשע מעיקרו ויוחנן צדיק מעיקרו
They are different people. Yannai was originally wicked, but Yochanan originally righteous.

The Gemara Asks:
הניחא לאביי אלא לרבא קשיא
This answer works only according to
Abaye but not Rava.

 
Since according to Abaye, Yannai was evil in his youth. So he was evil, repented, and became evil.
 
But someone like Shmuel HaKattan was never evil, so we don't have to suspect that he became a heretic.
 
But Rava said that Yochanan was good his whole life. So a righteous person can stumble in sin. So why didn't the congregation remove Shmuel HaKattan?
 
 
The Gemara Answers:
אמר לך רבא צדיק מעיקרו נמי דלמא הדר ביה
Rava can reply that even one who was originally righteous
has the potential to become a heretic.

The Gemara Asks:
אי הכי אמאי לא אסקוהו
If so, why did they not remove
Shmuel HaKattan?

The Gemara Answers:
שאני שמואל הקטן דאתחיל בה
Shmuel HaKattan's
case was different
, because he started
the blessing.

דאמר רב יהודה אמר רב ואיתימא רבי יהושע בן לוי
For Rav Yehuda said in the name of Rav (another version: Rabbi Yehoshua Ben Levi) said:

לא שנו אלא שלא התחיל בה אבל התחיל בה גומרה:
One removes a Chazzan who doesn't say the blessing cursing the heretics
only if one didn't start it, but if he started it, he may finish.

 
 
 
The Gemara Asks:
הני שבע דשבתא כנגד מי
To what do the seven
blessings one says during the
Shabbos
Shemoneh Esrei
correspond?

The Gemara Answers:
א"ר חלפתא בן שאול כנגד שבעה קולות שאמר דוד על המים
Rabbi Chalafta Bar Shaul said: To the seven "voices" which Dovid mentioned concerning the waters.

The Gemara Asks:
הני תשע דר"ה כנגד מי
To what do the nine
blessings one says during the
Rosh Hashana Shemoneh Esrei correspond?

The Gemara Answers:
א"ר יצחק דמן קרטיגנין
Rabbi Yitzchak of Kartignin said:

כנגד תשעה אזכרות שאמרה חנה בתפלתה
To the nine times Chana mentioned the Divine Name in her prayer,

דאמר מר בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה
For the teacher said that on Rosh Hashana Sarah, Rachel and Chanah were remembered.

The Gemara Asks:
הני עשרים וארבע דתעניתא כנגד מי
To what do the twenty - four
blessings one says during a
fast day's Shemoneh Esrei correspond?

The Gemara Answers:
א"ר חלבו
Rav Chelbo said:

כנגד כ"ד רננות שאמר שלמה בשעה שהכניס ארון לבית קדשי הקדשים
To the twenty - four "cries" Shlomo said when he brought the Aron into the Holy of Holies.

The Gemara Asks:
אי הכי כל יומא נמי נמרינהו
If so, one should say them every day!

The Gemara Answers:
אימת אמרינהו שלמה ביומא דרחמי אנן נמי ביומא דרחמי אמרי להו
When did Shlomo say them? On a day
when we ask for
mercy. So too, we say them on a day of
we ask for
mercy.

 
 
 
:רבי יהושע אומר מעין שמנה עשרה:
Rabbi Yehoshua says: A summary of the Shemoneh Esrei .

The Gemara Asks:
מאי מעין שמנה עשרה
What is this summary?

The Gemara cites two answers:
רב אמר מעין כל ברכה וברכה
1.
Rav said: A summary of each blessing.

ושמואל אמר
2.
Shmuel said:

הביננו ה' אלהינו לדעת דרכיך
1.
"Give us understanding, Hashem, our G - d, to know Your ways,

מול את לבבנו ליראתך
2.
Circumcise our hearts to fear You,

ותסלח לנו להיות גאולים
3.
Forgive us
4.
so that we may be redeemed.

ורחקנו ממכאובינו
5.
Keep us far from our pains,

ודשננו בנאות ארצך
6.
Satiate us on the pastures of Your land

ונפוצותינו מארבע תקבץ
7.
And gather our scattered ones from the four
corners of the earth.

והתועים על דעתך ישפטו
8.
Let them that go astray be judged according to Your will,

ועל הרשעים ניף ידיך
9.
And wave Your hand over the wicked.

וישמחו צדיקים בבנין עירך ובתקון היכלך
10.
Let the righteous rejoice in the rebuilding of Your city, and in the establishment of Your Beis Hamikdash ,

בצמיחת קרן לדוד עבדך
12.
And in the flourishing of the horn of Dovid Your servant,

ובעריכת נר לבן ישי משיחך
And in the clear light of the son of Yishai, Your anointed.

טרם נקרא אתה תענה ברוך אתה ה' שומע תפלה
13.
Even before we call, You answer. Blessed are You, Hashem, Who listens to prayer."

 
There are the regular three in the beginning and the regular three at the end, summing up to nineteen blessings.
 
 
The Gemara discusses if one should ever pray the above prayer:
לייט עלה אביי אמאן דמצלי הביננו
Abaye cursed one who says the prayer "Give us understanding."

אמר רב נחמן אמר שמואל
Rav Nachman said in the name of Shmuel:

כל השנה כולה מתפלל אדם הביננו חוץ ממוצאי שבת וממוצאי ימים טובים מפני שצריך לומר הבדלה בחונן הדעת
During the year, one may say the prayer "Give us understanding" except at the conclusion of SHabbos and Yom Tov , because then one must add the Havdalah in the blessing of "You give man knowledge."

The Gemara Asks:
מתקיף לה רבה בר שמואל
Rabbah Bar Shmuel objected:

ונימרה ברכה רביעית בפני עצמה
Let him, then, say the fourth benediction
(of Havdalah)
separately!

מי לא תנן ר"ע אומר אומרה ברכה רביעית בפני עצמה
Didn't the Mishna say: Rabbi Akiva says: One says the fourth blessing by itself,

ר' אליעזר אומר בהודאה
Rabbi Eliezer says:
One says the Havdalah
in the blessing of thanksgiving.

The Gemara Answers:
אטו כל השנה כולה מי עבדינן כר' עקיבא דהשתא נמי נעביד
Do we ever follow Rabbi Akiva's view that we should do so now?

כל השנה כולה מאי טעמא לא עבדינן כר"ע תמני סרי תקון תשסרי לא תקון
Why do we not follow Rabbi Akiva's view during the whole year? Because only eighteen blessings were instituted, not nineteen,

הכא נמי שבע תקון תמני לא תקון
So too here, seven were instituted, not eight.

The Gemara Asks:
מתקיף לה מר זוטרא
Mar Zutra objected:

ונכללה מכלל הביננו ה' אלהינו המבדיל בין קדש לחול
Let it be included in brief in the
shortened
prayer, thus: "Give us understanding, You Who divides between holy and profane"!

קשיא:
The question
remained unanswered.

 
 
 
אמר רב ביבי בר אביי
Rav Bibi Bar Abaye said:

כל השנה כולה מתפלל אדם הביננו חוץ מימות הגשמים
One may say the prayer "Give us understanding" the whole year except during the rainy season,

מפני שצריך לומר שאלה בברכת השנים
Because one must add the request
for rain
in the blessing of "the Years."

The Gemara Asks:
מתקיף לה מר זוטרא ונכללה מכלל ודשננו בנאות ארצך ותן טל ומטר
Mar Zutra objected: Let it be included in brief in the
shortened
prayer thus: "Satiate us on the pastures of Your land, and give dew and rain"!

The Gemara Answers:
אתי לאטרודי
It would lead to confuse
the person praying.

The Gemara Asks:
אי הכי הבדלה בחונן הדעת נמי אתי לאטרודי
If so, the inclusion of Havdalah in the blessing "You grant man knowledge" should likewise lead to confuse
the person praying!

 
Why didn't the Gemara use this answer above?
 
 
The Gemara Answers:
אמרי
They answered:

התם כיון דאתיא בתחלת צלותא לא מטריד
Since
the addition of Havdalah
comes at the beginning of the prayer, it would not cause confusion,

הכא כיון דאתיא באמצע צלותא מטריד
But
since the addition requesting rain
occurs in the middle of the prayer, it would.

The Gemara Asks:
מתקיף לה רב אשי
Rav Ashi objected:

ונימרה בשומע תפלה
Let him say
the prayer for rain
in the blessing "Who listens to prayer"?

 
Which is said at the end of the middle blessings, so it wouldn't cause confusion.
 
 
דא"ר תנחום אמר רב אסי
For Rabbi Tanchum declared in the name of Rabbi Assi:

טעה ולא הזכיר גבורות גשמים בתחיית המתים מחזירין אותו
If a man forgot to mention rain in the blessing of "the Revival of the Dead," we make him repeat
the Shemoneh Esrei ,

שאלה בברכת השנים אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה בשומע תפלה
If he forgot to say
the request
for rain
in the blessing of "the Years," we do not make him repeat
the Shemoneh Esrei ,
because he can include it in
the blessing
"Who listens to prayer,"

והבדלה בחונן הדעת אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה על הכוס
But
if he forgot to say
the Havdalah in "You grant man knowledge," we do not make him repeat it, because he is able to say it over the cup of wine!

The Gemara Answers:
טעה שאני:
It's different
when one makes a
mistake.

 
One can only say the blessing over rain in the blessing of "Who listens to prayer" only if he
forgot
it earlier, but he can't not voluntarily postpone saying the request for rain.
 
So there's no way to say the condensed Shemoneh Esrei during the winter.
 
 
 
 
גופא א"ר תנחום אמר רב אסי
It was mentioned above: "Rabbi Tanchum declared in the name of Rabbi Assi:

טעה ולא הזכיר גבורות גשמים בתחיית המתים מחזירין אותו
If a man forgot to mention rain in the blessing of "the Revival of the Dead," we make him repeat
the Shemoneh Esrei ,

שאלה בברכת השנים אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה בשומע תפלה
If he forgot to say
the request
for rain
in the blessing of "the Years," we do not make him repeat
the Shemoneh Esrei ,
because he can include it in
the blessing
"Who listens to prayer,"

והבדלה בחונן הדעת אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה על הכוס
But
if he forgot to say
the Havdalah in "You grant man knowledge," we do not make him repeat it, because he is able to say it over the cup of wine!

The Gemara Asks:
מיתיבי
This contradicts another teaching:

טעה ולא הזכיר גבורות גשמים בתחיית המתים מחזירין אותו
If a man forgot to mention rain in the blessing of "the Revival of the Dead," we make him repeat
the Shemoneh Esrei ,

שאלה בברכת השנים מחזירין אותו
If he forgot to say
the request
for rain
in the blessing of "the Years," we make him repeat
the Shemoneh Esrei ,

והבדלה בחונן הדעת אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה על הכוס
But
if he forgot to say
the Havdalah in "You grant man knowledge," we do not make him repeat it, because he is able to say it over the cup of wine!

 
The first teaching says that if one forgot to pray for rain, he doesn't repeat the Shemoneh Esrei , while the second teaching says that he does.
 
 
The Gemara Answers:
ל"ק
It's not a contradiction:

הא ביחיד הא בצבור
The second teaching refers to one praying
alone,
the first to one praying
with a congregation.

The Gemara Asks:
בצבור מ"ט לא משום דשמעה משליח צבור
Why should he
not
repeat it if praying with a
Congregation? Because he can hear it from the Chazzan.

אי הכי האי מפני שיכול לאומרה בשומע תפלה מפני ששומע משליח צבור מיבעי ליה
If so
the teaching should have said
"because he can hear it from the Chazzan!" rather than "because he can include it in 'Who h listens to prayer'"

The Gemara Answers:
אלא אידי ואידי ביחיד ול"ק
Rather, both the teachings refer to one praying alone and there is no contradiction:

הא דאדכר קודם שומע תפלה
The
first teaching
refers to one who remembers
that he forgot the prayer for rain
before reaching the blessing "Who listens to prayer,"






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:59Z