Dedicate Daf 34a to:



חברותא כלפי שמיא מי איכא
Is he some kind of
friend
of Hashem?

אי לא כוון דעתיה מעיקרא מחינן ליה במרזפתא דנפחא עד דמכוין דעתיה:
If he did not
concentrate during the Shema,
we hit him with a hammer until he does concentrate.


Mishna
העובר לפני התיבה וטעה יעבור אחר תחתיו ולא יהא סרבן באותה שעה
If one is a Chazzan and makes a mistake
in prayer,
another replaces him; and at such a time, one may not decline.

מהיכן הוא מתחיל
From where does
the substitute
begin?

מתחלת הברכה שטעה זה
From the beginning of the blessing in which he erred.

העובר לפני התיבה לא יענה אמן אחר הכהנים מפני הטרוף
A Chazzan should not answer Amen after
each of the
Kohanim's
blessing
because it may cause him to err.

ואם אין שם כהן אלא הוא לא ישא את כפיו
If he's the only Kohen, he should not
perform the Priestly Blessings.

ואם הבטחתו שהוא נושא את כפיו וחוזר לתפלתו רשאי:
But if he is confident that he can
perform the Priestly Blessings without erring,
he is permitted.

Gemara
ת"ר העובר לפני התיבה צריך לסרב
The Sages taught that one should decline when asked to be
a Chazzan.

ואם אינו מסרב דומה לתבשיל שאין בו מלח
If he doesn't, it's like a pot that has not salt,

ואם מסרב יותר מדאי דומה לתבשיל שהקדיחתו מלח
But if he declines
for too long,
it's like a pot with too much salt.

כיצד הוא עושה
What should he do?

פעם ראשונה יסרב שניה מהבהב שלישית פושט את רגליו ויורד
The first time he declines, the second time he wavers, the third time he
starts walking to be Chazzan.

ת"ר
The Sages have taught:

שלשה רובן קשה ומיעוטן יפה ואלו הן
There are three things where excess is bad and a small quantity pleasant:

שאור ומלח וסרבנות
Leaven, salt and declining an office.

אמר רב הונא טעה בשלש ראשונות חוזר לראש
Rav Huna said: If he erred in the first three blessings, he starts again at the beginning.

באמצעיות חוזר לאתה חונן
If one erred
in the middle blessings, he must repeat from "You give
man knowledge".

באחרונות חוזר לעבודה
If
one erred
in the the last
three blessings,
he returns to the " Retzei ."

ורב אסי אמר אמצעיות אין להן סדר
Rav Assi said: The middle blessings have no order.

The Gemara Asks:
מתיב רב ששת
Rav Sheshes
said that this contradicts another Braisa:

מהיכן הוא חוזר מתחלת הברכה שטעה זה
From where does one begin an erred
Shemoneh Esrei ?
From the blessing he erred.

תיובתא דרב הונא
This is appears to be a disproof of Rav Huna.

The Gemara Answers:
אמר לך רב הונא אמצעיות כלהו חדא ברכתא נינהו
Rav Huna would reply: The middle blessings are
considered
one blessing.

The Gemara continues discussing the categories of blessings within the Shemoneh Esrei:
אמר רב יהודה
Rav Yehuda said:

לעולם אל ישאל אדם צרכיו לא בשלש ראשונות ולא בשלש אחרונות אלא באמצעיות
One should pray for his personal needs in the middle blessings, not the first three or last three blessings.

דא"ר חנינא
For Rabbi Chanina said:

ראשונות דומה לעבד שמסדר שבח לפני רבו
The first
three blessings
are like the praise that a servant says to his master.

אמצעיות דומה לעבד שמבקש פרס מרבו
The middle
blessings
are like the requests a servant makes from his teacher.

אחרונות דומה לעבד שקבל פרס מרבו ונפטר והולך לו
While
the last
three blessings are
like the thanks a servant gives his master.

The Gemara will now discuss prayer length:
ת"ר
Our Sages have taught:

מעשה בתלמיד אחד שירד לפני התיבה בפני רבי אליעזר
A disciple was Chazzan once in the presence of Rabbi Eliezer,

והיה מאריך יותר מדאי
And he unduly prolonged
the prayers.

א"ל תלמידיו
His students said to him:

רבינו כמה ארכן הוא זה
"Our master, he
prays so long!"

אמר להם כלום מאריך יותר ממשה רבינו
He replied: "Did he prolong his prayer more than Moshe, our Rabbi?

דכתיב ביה את ארבעים היום ואת ארבעים הלילה וגו'
Of whom
the verse says:
'Forty days and forty nights
that I fell in prayer'".

שוב מעשה בתלמיד א' שירד לפני התיבה בפני ר"א
Another disciple was Chazzan another time in the presence of Rabbi Eliezer,

והיה מקצר יותר מדאי
And he unduly shortened
the prayers.

א"ל תלמידיו
Rabbi Eliezer's
students said to him:

כמה קצרן הוא זה
This
student
shortens
his prayers so much!

א"ל כלום מקצר יותר ממשה רבינו
Rabbi Eliezer
replied: "Did he shorten
his prayer
more than Moshe?"

דכתיב אל נא רפא נא לה
About
whom it's
written: "Heal her now, Hashem, I beg You?'"

The Gemara now discusses prayer:
א"ר יעקב אמר רב חסדא
Rabbi Yaakov said in the name of Rav Chisda:

כל המבקש רחמים על חבירו אין צריך להזכיר שמו
One who prays on behalf of another need not mention his name,

שנאמר אל נא רפא נא לה ולא קמדכר שמה דמרים:
As
the verse says that Moshe prayed for his sister using the phrase:
"Heal her now, Hashem, I beg You", without mentioning Miriam's name.

ת"ר
Our Rabbis have taught:

אלו ברכות שאדם שוחה בהן
One must bow down in the following blessings:

באבות תחלה וסוף
In the beginning and end of the blessings of the "Patriarchs",

בהודאה תחלה וסוף
At the beginning and end of Modim.

ואם בא לשוח בסוף כל ברכה וברכה ובתחלת כל ברכה וברכה מלמדין אותו שלא ישחה
And if one wants to bow at the end and beginning of every blessing, we tell him not to do so.

אר"ש בן פזי אריב"ל משום בר קפרא
Rabbi Shimon Ben Pazi said in the name of Rabbi Yehoshua Ben Levi in the name of Bar Kappara:

הדיוט כמו שאמרנו
A regular man acts
as we have stated,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Last build: ldb-5030086:lbc-6daa664:lsc-fe49e21