Dedicate Daf 37a to:



קמ"ל כל שיש בו
So Rav and Shmuel both said that
that a dish which contains
the five grains requires a Mezonos.

ואי אשמעינן כל שיש בו הוה אמינא כל שיש בו חמשת המינים אין אבל אורז ודוחן לא משום דע"י תערובת
And had
Rav and Shmuel said
that "anything that has
the five grains",
I would have thought that one doesn't
say Mezonos
on rice and millet because they are a mixture.

אבל איתיה בעיניה נימא אפילו אורז ודוחן נמי מברכין עליו בורא מיני מזונות קמ"ל
But if rice and millet are on their own, one should say a Mezonos on them.

כל שהוא מחמשת המינים הוא דמברכין עליו בורא מיני מזונות
So Rav and Shmuel said that
only
the five grains
require a Mezonos,
and nothing else.

לאפוקי אורז ודוחן דאפילו איתיה בעיניה לא מברכינן בורא מיני מזונות
As one doesn't say Mezonos on rice or on millet, even if the dish is made up only of them.

The Gemara Asks:
ואורז ודוחן לא מברכינן בורא מיני מזונות
And do we not say Mezonos on rice or millet?

והתניא הביאו לפניו פת אורז ופת דוחן מברך עליו תחלה וסוף כמעשה קדרה
But
a Braisa says that just as one
blesses over a cooked dish, one blesses over rice or millet bread.

וגבי מעשה קדרה תניא בתחלה מברך עליו בורא מ"מ ולבסוף מברך עליו ברכה אחת מעין שלש
And
a Braisa
says that one makes a Mezonos and a MeEin Shalosh over a cooked dish.

The Gemara Answers:
כמעשה קדרה ולא כמעשה קדרה
Bread of rice or of millet
is like a cooked dish
in one respect
but unlike a cooked dish
in another.

כמעשה קדרה דמברכין עליו תחלה וסוף
It is like a cooked dish since one makes a blessing before and after eating.

ולא כמעשה קדרה דאילו במעשה קדרה בתחלה בורא מיני מזונות ולבסוף ברכה אחת מעין ג' ואילו הכא בתחלה מברך עליו שהכל נהיה בדברו ולבסוף בורא נפשות רבות וחסרונן על כל מה שברא
But it's not like a cooked dish,
as one says a Shehakol and a Borei Nefashos instead of a Mezonos and a MeEin Shalosh .

The Gemara Asks:
ואורז לאו מעשה קדרה הוא
Is rice not considered a cooked dish
(who's blessing is a Mezonos)?

והתניא אלו הן מעשה קדרה
But
a Braisa said: "
The following are cooked dishes:

חילקא טרגיס סולת זריז וערסן ואורז
Split wheat and rice!

The Gemara Answers:
הא מני רבי יוחנן בן נורי היא
Who said this? Rabbi Yochanan Ben Nuri.

דתניא רבי יוחנן בן נורי אומר
As Rabbi Yochanan Ben Nuri said:

אורז מין דגן הוא וחייבין על חמוצו כרת ואדם יוצא בו ידי חובתו בפסח
Rice is a type of grain, and one is liable for eating it on Pesach and one can fulfill his obligation to eat Matza with it.

אבל רבנן לא
The Sages, however, do not agree with him.

 
And since we don't rule like Rabbi Yochanan Ben Nuri, rice is not considered one of the five grains.
 
 
The Gemara Asks:
ורבנן לא
Do they not hold
that rice is one of the five grains?

והתניא הכוסס את החטה מברך עליה בורא פרי האדמה
But a Braisa says that
one who eats wheat should say a HaAdamah.

טחנה אפאה ובשלה
If one ground
wheat,
baked it and cooked it:

 
One baked bread and then cooked it.
 
 
בזמן שהפרוסות קיימות בתחלה מברך עליה המוציא לחם מן הארץ ולבסוף מברך עליה ג' ברכות
If
the bread pieces
are still intact, one says a HaMotzei and a full Birkas HaMazon .

אם אין הפרוסות קיימות בתחלה מברך עליה בורא מיני מזונות ולבסוף מברך עליה ברכה אחת מעין ג'
If the
bread pieces
are not intact, one says a Mezonos and a MeEin Shalosh .

הכוסס את האורז מברך עליו ב"פ האדמה
One who eats rice says a HaAdamah,

טחנו אפאו ובשלו אף על פי שהפרוסות קיימות בתחלה מברך עליו בורא מיני מזונות ולבסוף מברך עליו ברכה אחת מעין שלש
If one ground
rice,
baked it
into bread,
and then cooked it, even if the pieces are still intact, one says a Mezonos and a MeEin Shalosh ."

מני
Who's
opinion does this Braisa follows?

אילימא ר' יוחנן בן נורי היא דאמר אורז מין דגן הוא המוציא לחם מן הארץ ושלש ברכות בעי ברוכי
If it's Rabbi Yochanan Ben Nuri,
one who eats cooked rice - bread
should say a Hamotzei and a
full Birkas HaMazon .

 
Since he holds that rice and wheat is the same, rice bread would have the same Halacha as wheat bread, and if it's cooked and the pieces are whole, one would say a Hamotzei and full Birkas HaMazon on rice bread.
 
 
אלא לאו רבנן
So it must be the Sages
who hold that one says a Mezonos on rice bread.

היא ותיובתא דרב ושמואל
It is is a refutation of Rav and Shmuel,

 
Who hold that one doesn't say a Mezonos on rice.
 
 
תיובתא:
It is a refutation.

 
 
 
אמר מר
It was said previously,

הכוסס את החטה מברך עליה בורא פרי האדמה
"One who eats wheat should say a HaAdamah."

The Gemara Asks:
והתניא בורא מיני זרעים
But a Braisa says
that one says "...Who creates diverse types of seeds!"

The Gemara Answers:
לא קשיא הא ר' יהודה והא רבנן
This is not a contradiction, the second opinion
is Rabbi Yehuda, the
first opinion is that
of the Sages.

דתנן ועל ירקות אומר בורא פרי האדמה
As our Mishna
teaches: Over vegetables one says a HaAdamah,

ר' יהודה אומר בורא מיני דשאים:
While
Rabbi Yehuda says
that one blesses
"...Who creates diverse types of herbs."

 
The Mishna says that Rabbi Yehuda holds that one has to make blessings specific to the food one eats, so one who eats wheat seeds should say a blessing on
seeds
, not just vegetables.
 
 
אמר מר הכוסס את האורז מברך עליו בורא פרי האדמה
The Braisa mentioned above that
one who eats rice makes a HaAdamah,

טחנו אפאו ובשלו אע"פ שהפרוסות קיימות בתחלה מברך עליו בורא מיני מזונות ולבסוף ברכה אחת מעין שלש
If one ground
rice,
baked it
into bread,
and then cooked it, even if the pieces are still intact, one says a Mezonos and a MeEin Shalosh .

The Gemara Asks:
והתניא לבסוף ולא כלום
But another Braisa said that
after
eating rice,
no
special
after after - blessing is required!

 
One only makes a Borei Nefashos .
 
 
The Gemara Answers:
אמר רב ששת
Rav Sheshes said:

לא קשיא
There is no contradiction,

הא ר"ג והא רבנן
The first Braisa, which said that one makes a MeEin Shalosh over cooked rice - bread
is Rabban Gamliel, while
the second Braisa, which says that one says a Borei Nefashos over rice - bread is that of
the Sages.

דתניא זה הכלל
As a Braisa says:
This is the general rule -

כל שהוא משבעת המינים רבן גמליאל אומר שלש ברכות
After one eats
anything of the seven species, Rabban Gamliel says that one makes a
full Birkas HaMazon ,

וחכמים אומרים ברכה אחת מעין שלש
While the Sages say that one makes a MeEin Shalosh .

ומעשה ברבן גמליאל והזקנים שהיו מסובין בעלייה ביריחו
One time, Rabban Gamliel and the Sages were
dining
in Jericho,

והביאו לפניהם כותבות ואכלו
Dates were set before them and they ate.

ונתן רבן גמליאל רשות לר' עקיבא לברך
After the meal,
Rabban Gamliel gave permission to Rabbi Akiva to say
the after
blessing.

קפץ וברך רבי עקיבא ברכה אחת מעין שלש
Rabbi Akiva sat up and said the MeEin Shalosh blessing.

אמר ליה רבן גמליאל
Rabban Gamliel said to him:

עקיבא עד מתי אתה מכניס ראשך בין המחלוקת
"Akiva, how long will you put your head into arguments?!"

א"ל
Rabbi Akiva
replied:

רבינו אע"פ שאתה אומר כן וחבריך אומרים כן למדתנו רבינו יחיד ורבים הלכה כרבים
"Our master! Although you
and the Sages argue over the Halacha,
you taught us that when a individual argues against the majority, the Halacha follows the majority!"

רבי יהודה אומר משמו
Rabbi Yehuda said in his name:

כל שהוא משבעת המינים
Any food which belongs to the seven species,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Last build: ldb-5030086:lbc-6daa664:lsc-fe49e21