Dedicate Daf 7a to:



The Gemara Asks:
א"ר
=אמר רבי
יוחנן משום ר'
=רבי
יוסי
Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Yossi

מנין שהקב"ה
=שהקדוש ברוך הוא
מתפלל
What
is the source
that Hashem prays?

The Gemara Answers:
שנאמר והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי
The verse says
"I bring to My holy mountain, and make them joyful in My house of prayer
(lit. the house of My prayer").

תפלתם לא נאמר אלא תפלתי
The verse doesn't say
"their prayer" but "My prayer",

מכאן שהקב"ה
=שהקדוש ברוך הוא
מתפלל.
From here
we can infer that
Hashem prays.

The Gemara Asks:
מאי מצלי
What does He pray?

The Gemara Answers:
אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב
Rav Zutra bar Toviah said in the name of Rav:

יה"ר
=יהי רצון
מלפני שיכבשו רחמי את כעסי ויגולו רחמי על מדותי ואתנהג עם בני במדת רחמים ואכנס להם לפנים משורת הדין.
"May it be My will that My mercy may subdue My anger, and may My mercy prevail over My attributes, so that I may deal with My children in the quality of mercy and enter on their behalf within the line of strict justice."

 
 
 
תניא
A Braisa
taught:

א"ר
=אמר רבי
ישמעאל בן אלישע
Rabbi Yishmael bar Elisha said:

פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה ה'
=השם
צבאות שהוא יושב על כסא רם ונשא
Once I entered
the Holy of Holies
to offer incense in the innermost part of the Sanctuary, and I saw Akasriel Kah, the Lord of Hosts, seated upon a high and exalted throne,

ואמר לי ישמעאל בני ברכני
He said to me, "Yishmael, My son, bless Me."

אמרתי לו
I replied,

יה"ר מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ותתנהג עם בניך במדת הרחמים ותכנס להם לפנים משורת הדין
"May it be Your will that Your mercy may subdue Your wrath; and may Your mercy prevail over Your attributes, so that You may deal with Your children in the quality of mercy and enter on their behalf within the line of strict justice."

ונענע לי בראשו
And He nodded His head towards me.

וקמ"ל
=קא משמע לן
שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך
We are thus informed that the blessing of a common person should not be light in one's eyes.

The Gemara Asks:
וא"ר
=ואמר רבי
יוחנן משום ר'
רבי
יוסי מנין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו
Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Yossi: What
is the source
that one should not try to appease one during his anger?

The Gemara Answers:
דכתיב פני ילכו והנחותי לך
As
the verse says
"My face shall go and I will give you rest"

אמר לו הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
למשה המתן לי עד שיעברו פנים של זעם ואניח לך
Hashem told Moshe "Wait for Me until My anger
calms,
then I will
listen to you."

The Gemara Asks:
ומי איכא רתחא קמיה דקודשא בריך הוא
Is there anger by Hashem?

The Gemara Answers:
אין דתניא ואל זועם בכל יום
Yes, as
the verse says
"Hashem is angry every day".

The Gemara Asks:
וכמה זעמו
But how long does His anger last?

The Gemara Answers:
רגע
A moment.

The Gemara Asks:
וכמה רגע
And how long is a moment?

The Gemara Answers:
אחד מחמשת רבוא ושמונת אלפים ושמנה מאות ושמנים ושמנה בשעה וזו היא רגע
A moment is one 58,888th part of an hour,

ואין כל בריה יכולה לכוין אותה שעה חוץ מבלעם הרשע
And no one has ever been able to find the moment, with the exception of the wicked Bilaam,

דכתיב ביה ויודע דעת עליון
Of whom
a verse says,
"He knows the knowledge of the Most High"

השתא דעת בהמתו לא הוה ידע דעת עליון הוה ידע
If Bilaam was ignorant of the mind of his donkey,
would he
be acquainted with the knowledge of the Most High?

אלא מלמד שהיה יודע לכוין אותה שעה שהקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
כועס בה
Rather,
this verse
teaches that he knew how to find the moment when Hashem is angry.

והיינו דאמר להו נביא לישראל עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב וגו'
This is the
meaning of the verse:
"O My people, remember now what Balak king of Moav devised, and what Bilaam the son of Beor answered him ...that you may know the righteous acts of Hashem."

The Gemara Asks:
מאי למען דעת צדקות ה'
השם
What means "that you may know the righteous acts of Hashem?"

The Gemara Answers:
א"ר
=אמר רבי
אלעזר
Rabbi Elazar answered:

אמר להם הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
לישראל דעו כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי בימי בלעם הרשע שאלמלי כעסתי לא נשתייר משונאיהם של ישראל שריד ופליט
The Holy One, blessed be He, said to Israel, "Know how many are the righteous acts which I have done on your behalf, that I was not angry in the days of the wicked Bilaam, for had I been angry, there would not have been left any remnant of the 'enemies of Israel'."

והיינו דקא"ל
=דקאמר ליה
בלעם לבלק
That is the meaning of what Bilaam said to Balak,

מה אקב לא קבה אל ומה אזעם לא זעם ה'
=השם
"How shall I curse, whom Hashem has not cursed? And how shall I make angry, if Hashem is not angry",

מלמד שכל אותן הימים לא זעם.
This teaches that during all those days Hashem was not angry.

The Gemara Asks:
וכמה זעמו
How long is his anger?

The Gemara Answers:
רגע
A moment.

The Gemara Asks:
וכמה רגע
And how long is a moment?

א"ר
=אמר רבי
אבין ואיתימא רבי אבינא
Rabbi Avin (another version: Rabbi Avina) said:

רגע כמימריה.
The moment lasts as long as it takes to utter the word.

The Gemara Asks:
ומנא לן דרגע רתח
Whence do we know that He is angry but for a moment?

The Gemara cites two answers:
שנא'
=שנאמר
כי רגע באפו חיים ברצונו
1.
As it is said, "For His anger is but for a moment, His favor results in life",

ואב"א
=ואי בעית אימא
מהכא חבי כמעט רגע עד יעבור זעם
2.
"Hide yourself for a moment until the anger passes".

The Gemara Asks:
ואימת רתח
When is Hashem angry?

The Gemara Answers:
אמר אביי בהנך תלת שעי קמייתא כי חיורא כרבלתא דתרנגולא וקאי אחד כרעא
Abaye says: During the first three hours of the day when the comb of the rooster is white and it stands on one foot.

The Gemara Asks:
כל שעתא ושעתא נמי קאי הכי
But the comb is white at all times!

The Gemara Answers:
כל שעתא אית ביה שורייקי סומקי בההיא שעתא לית ביה שורייקי סומקי.
During the rest of the day there are many red streaks in it,
when Hashem is angry, it's purely white.

ההוא צדוקי דהוה בשבבותיה דר'
=דרבי
יהושע בן לוי הוה קא מצער ליה טובא בקראי
A certain heretic, who lived in the neighborhood of Rabbi Yehoshua ben Levi, used to bother him with questions about
the interpretation of
the Scriptures.

יומא חד שקל תרנגולא ואוקמיה בין כרעי' דערסא ועיין ביה
One day, Rabbi Yehoshua took a rooster and placed it between the feet of his bed, watching
the comb
closely.

סבר כי מטא ההיא שעתא אלטייה
His intention was to curse the heretic when the moment arrived
in which God was wrathful,

כי מטא ההיא שעתא ניים
But when the moment arrived, he
fell asleep

אמר ש"מ
=שמע מינא
לאו אורח ארעא למעבד הכי
On waking up he said: "Learn from this that one should not
curse the wicked,

ורחמיו על כל מעשיו כתיב
As the verse says
"His mercy is over all His works"

וכתיב גם ענוש לצדיק לא טוב
And "To punish is also not good for the righteous".

 
 
 
תנא משמיה דר'
=דרבי
מאיר
It has been taught in the name of Rabbi Meir:

בשעה שהחמה זורחת וכל מלכי מזרח ומערב מניחים כתריהם בראשיהם ומשתחוים לחמה מיד כועס הקב"ה:
=הקדוש ברוך הוא
At the hour when the sun shines forth, and all the kings of the East and West place their crowns upon their heads and worship
the sun,
Hashem is immediately filled with anger.

 
 
 
וא"ר
=ואמר
יוחנן משום רבי יוסי
Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Yossi:

טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר מכמה מלקיות
One rebuke in the heart of a man is better than many lashes,

שנא'
=שנאמר
ורדפה את מאהביה וגו' ואמרה אלכה ואשובה אל אישי הראשון כי טוב לי אז מעתה
As the verse says:
"And she shall run after her lovers, but she shall not overtake them, and she shall seek them, but shall not find them. Then shall she say
in her heart,
I will go and return to my first husband, for then was it better with me than now."

 
 
 
וריש לקיש אמר יותר ממאה מלקיות
Rabbi Shimon ben Lakish said:
Inner rebuke
is better than a hundred lashes,

שנאמר תחת גערה במבין מהכות כסיל מאה:
As the verse says
"A rebuke enters deeper into a man of understanding than a hundred lashes on a fool."

 
 
 
וא"ר
=ואמר רבי
יוחנן משום ר'
=רבי
יוסי שלשה דברים בקש משה מלפני הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
ונתן לו
Rabbi Yochanan also said in the name of Rabbi Yossi: Three things Moshe asked of Hashem, and He granted them:

בקש שתשרה שכינה על ישראל ונתן לו
1.
He asked that the Divine presence should rest upon Israel, and He granted it,

שנאמר הלוא בלכתך עמנו
As the verse
says "Is it not in that You go with us?"

בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו
2.
He sought that the Divine presence should not rest upon the other
nations of the world,
and He granted it:

שנאמר ונפלינו אני ועמך
As the verse says
"So that we are distinguished, I and Your people".

בקש להודיעו דרכיו של הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
ונתן לו
He sought that Hashem should show him His ways, and He granted it:

שנא'
=שנאמר
הודיעני נא את דרכיך
As the verse says
"Show me Your ways".

What are "Hashem's ways?"
The Gemara says:
אמר לפניו
Moshe
asked Hashem:

רבש"ע
=רבונו של עולם
מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו
"Master of the Universe, why
are
there righteous enjoying prosperity and righteous afflicted with adversity? Why
are
there wicked enjoying prosperity and wicked afflicted with adversity?"

Hashem answered:
אמר לו משה צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק צדיק ורע לו צדיק בן רשע רשע וטוב לו רשע בן צדיק רשע ורע לו רשע בן רשע:
"Moshe: the righteous who enjoys prosperity is the son of a righteous father, the righteous who is afflicted with adversity is the son of a wicked father, the wicked who enjoys prosperity is the son of a righteous father, the wicked who is afflicted with adversity is the son of a wicked father."

אמר מר צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק צדיק ורע לו צדיק בן רשע
The teacher stated above: "The righteous who enjoys prosperity is the son of a righteous father, the righteous who is afflicted with adversity is the son of a wicked father."

The Gemara will reject this answer:
איני
But it is not so,

 
As the Gemara will prove from the following two verses:
 
 
והא כתיב פקד עון אבות על בנים
One verse says
"Punishing the sin of the fathers upon the children"

וכתיב ובנים לא יומתו על אבות ורמינן קראי אהדדי ומשנינן
But another verse writes:
"The children shall not be put to death for the fathers".

The two verses are contradictory!
The Gemara Answers:
לא קשיא
There is no contradiction,

הא כשאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם הא כשאין אוחזין מעשה אבותיהם בידיהם
Children are punished for their fathers' sins when they
continue in their fathers' ways,
Children are not punished for their fathers' sins when they
don't continue in their fathers' ways.

 
So the righteous who are children of the wicked shouldn't suffer because of their parents' sins!
 
 
The Gemara cites a second answer:
אלא הכי קא"ל
=קא אמר ליה
Rather, Hashem answered Moshe thus:

צדיק וטוב לו צדיק גמור צדיק ורע לו צדיק שאינו גמור רשע וטוב לו רשע שאינו גמור רשע ורע לו רשע גמור
"The righteous who enjoys prosperity
are
perfectly righteous, the righteous who
are
afflicted with adversity
are
not perfectly righteous, the wicked who enjoys prosperity
are
not perfectly wicked, the wicked who is afflicted with adversity
are
perfectly wicked."

 
 
 
ופליגא דר'
=דרבי
מאיר
This
teaching argues on the following teaching of Rabbi Meir,

דא"ר
דאמר רבי
מאיר שתים נתנו לו ואחת לא נתנו לו
For Rabbi Meir said that Hashem granted two of Moshe's requests and refused one:

 
Hashem refused to tell Moshe why the righteous suffer and wicked prosper.
 
 
שנא'
=שנאמר
וחנתי את אשר אחון אע"פ
=אף על פי
שאינו הגון ורחמתי את אשר ארחם אע"פ
=אף על פי
שאינו הגון
As the verse
said, "I will be gracious to whom I will be gracious", even if he may not be deserving. "And I will show mercy on whom I will show mercy", even if he may not be deserving.

 
 
 
ויאמר לא תוכל לראות את פני
"And He said, You cannot see My face"

תנא משמיה דר'
=דרבי
יהושע בן קרחה
It has been taught in the name of Rabbi Yehoshua ben Korcha:

כך א"ל
=אמר ליה
הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
למשה כשרציתי לא רצית עכשיו שאתה רוצה איני רוצה
Thus Hashem said to Moshe "When I was willing
to let you see My face
you were not willing; so now that you are willing, I am not willing."

 
Implying that Moshe should have looked.
 
 
ופליגא דר'
=דרבי
שמואל בר נחמני א"ר
=אמר רבי
יונתן
This disagrees with the teaching of Rabbi Shmuel bar Nachmani in the name of Rabbi Yonasan:

דא"ר
=דאמר רבי
שמואל בר נחמני א"ר
=אמר רבי
יונתן בשכר שלש זכה לשלש
For Rabbi Shmuel bar Nachmeni said in the name of Rabbi Yonasan that for the merit of three
meritorious acts,
Moshe became worthy of three
favors:

בשכר ויסתר משה פניו זכה לקלסתר פנים
1.
By virtue of "Moshe hid his face", he was granted the "shining of his countenance"

בשכר כי ירא זכה לוייראו מגשת אליו
2.
By virtue of "For he was afraid", he merited "And they were afraid to come near him"

בשכר מהביט זכה לותמונת ה'
=השם
יביט:
3.
By virtue of "
He was afraid
to behold Hashem", he merited "On the likeness of Hashem he gazes",

 
Implying that it was good that Moshe didn't look.
 
 
והסירתי את כפי וראית את אחרי
"And I will take away My hand, and You shall see My back"

אמר רב חנא בר ביזנא א"ר
=אמר רבי
שמעון חסידא
Rav Hanna bar Bizna said in the name of Rabbi Shimon the Pious:

מלמד שהראה הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
למשה קשר של תפילין:
This teaches that Hashem showed Moshe the knot of the Tefillin.

 
 
 
וא"ר
=ואמר רבי
יוחנן משום ר'
=רבי
יוסי
Rabbi Yochanan also said in the name of Rabbi Yossi:

כל דבור ודבור שיצא מפי הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
לטובה אפי'
=אפילו
על תנאי לא חזר בו
Hashem does not retract from any positive
decree
which issues from Him, even if it be
dependent on a condition which was never fulfilled.

The Gemara Asks:
מנא לן
What
is the source?

The Gemara Answers:
ממשה רבינו
From Moshe our teacher;

שנא'
=שנאמר
הרף ממני ואשמידם וגו' ואעשה אותך לגוי עצום
As the verse says
"Let Me alone, that I may destroy them, and blot out their name from under heaven; and I will make from you a great nation".

אע"ג
=ואף על גב
דבעא משה רחמי עלה דמלתא ובטלה אפ"ה
=אפילו הכי
אוקמה בזרעיה
Although Moses prayed to Hashem
to negate this
decree and
it was cancelled,
Hashem nevertheless fulfilled
the blessing:

שנא'
=שנאמר
בני משה גרשום ואליעזר
As the verse says "The sons of Moshe: Gershom and Eliezer"

ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה וגו'
And "And the sons of Eliezer were: Rechavia the head. And Eliezer had no other sons, but the sons of Rechavia were very
( lema'alah )
many"

ותני רב יוסף
On this Rav Yosef taught:

למעלה מששים רבוא
They were upwards of
( lema'alah )
six hundred thousand -

אתיא רביה רביה
Which can be derived from a Gezeira Shava
from the words "very many":

כתיב הכא רבו למעלה וכתיב התם (שמות א, ז) ובני ישראל פרו וישרצו וירבו:
One verse says,
"they were very many,"
and another verse says
"And the children of Israel were fruitful, and increased abundantly, and became very many".






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:58Z