Dedicate Daf 9b to:



אותו צדיק
Avraham won't complain:

ועבדום וענו אותם קיים בהם ואחרי כן יצאו ברכוש גדול לא קיים בהם
Hashem fulfilled the promise of
'And they shall serve them, and they shall afflict them,' but
didn't fulfill the promise of
'and afterward shall they come out with great wealth.'"

אמרו לו
They answered Moshe:

ולואי שנצא בעצמנו
"If only we could just leave ourselves".

משל לאדם שהיה חבוש בבית האסורים והיו אומרים לו בני אדם מוציאין אותך למחר מבית האסורין ונותנין לך ממון הרבה
This conversation could be compared to a parable of
people telling one who was imprisoned in a dungeon: "Tomorrow you will be freed and will get a large sum of money".

ואומר להם בבקשה מכם הוציאוני היום ואיני מבקש כלום:
He'd respond
"Please, don't give me anything, just let me out today."

 
 
 
וישאלום
"They let borrowed"

 
 
 
א"ר
=אמר רבי
אמי מלמד שהשאילום בעל כרחם
Rabbi Ami said that this teaches that they let them have what they asked against their will.

Who were the "they"?
The Gemara cites two opinions:
איכא דאמרי בעל כרחם דמצרים
Some say
that the Egyptians lent their wealth against their own will.

וא"ד
=ואיכא דאמרי
בעל כרחם דישראל
But others explain that the Egyptians lent their wealth
against the will of the Jews.

מ"ד
=מאן דאמר
בעל כרחם דמצרים דכתיב ונות בית תחלק שלל
The source of
those who said that spoils were taken against the will of the Egyptians
is the verse:
"Those who stay at home take part in the division of the spoils."

 
Calling the loot "spoils" implies that it was taken against the other side's will.
 
 
מ"ד
=מאן דאמר
בעל כרחם דישראל משום משוי:
Those who say it was against the will of the Israelites,
say that the Jews didn't want to take the spoils
because of the burden
of the journey.

 
 
 
וינצלו את מצרים
"And they emptied Egypt"

 
 
 
The Gemara cites two interpretations of this verse:
א"ר
=אמר רבי
אמי מלמד שעשאוה כמצודה שאין בה דגן
Rabbi Ami said that this teaches that the
Jews
made
Egypt
like a trap without grain,

ור"ל
=וריש לקיש
אמר עשאוה כמצולה שאין בה דגים:
Rabbi Shimon Ben Lakish said that the
Jews
made
Egypt
like a pond without fish.

 
 
 
אהיה אשר אהיה
"I will be who I will be"

 
 
 
א"ל
=אמר ליה
הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
למשה
Rabbi Ami said: Hashem said to Moshe:

לך אמור להם לישראל אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכיות
"Go, say to the Israelites: 'I was with you in this servitude, and I will be with you in the
future
servitude.'"

אמר לפניו רבש"ע
=רבונו של עולם
דיה לצרה בשעתה
Moshe responded: "
Hashem, problems are bad enough in their time".

א"ל
=אמר ליה
הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
לך אמור להם (שמות ג, יד) אהיה שלחני אליכם:
Hashem
"admitted":
"Go tell them, 'I am' sent me to you".

 
 
 
ענני ה'
=השם
ענני
"Hear me, Hashem, Hear me".

The Gemara Asks:
א"ר
=אמר רבי
אבהו למה אמר אליהו ענני ב' פעמים
Rabbi Avahu asked: Why did Eliyahu say \"Hear me\" twice?

The Gemara Answers:
מלמד שאמר אליהו לפני הקב"ה רבש"ע ענני שתרד אש מן השמים ותאכל כל אשר על המזבח וענני שתסיח דעתם כדי שלא יאמרו מעשה כשפים הם
This teaches that Eliyahu asked from Hashem: "Master of the Universe! 'Hear me', for fire to descend from heaven and consume all that is upon the Mizbeach, and 'Hear me', that their mind be diverted so that they say not claim
that the fire was the result of
witchcraft".

 
And not a miracle.
 
 
שנאמר ואתה הסבות את לבם אחורנית:
As the verse said
"For you did turn their heart backwards."

 
As the verse implies that Hashem can control people's heart and can prevent them from sinning.
 
 

Mishna
The Mishna asked:
מאימתי קורין את שמע בשחרית
From what time may the morning Shema be ready?

The Gemara cited two answers:
משיכיר בין תכלת ללבן
1.
From the time that one can distinguish between blue
wool
and white
wool.

ר'
=רבי
אליעזר אומר בין תכלת לכרתי
2.
Rabbi Eliezer says: Between blue
wool
and green
wool.

When is the last time the Morning Shema be read:
The Gemara cites two answers:
(וגומרה) עד הנץ החמה
1.
He must finish it by sunrise.

ר'
=רבי
יהושע אומר עד שלש שעות שכן דרך מלכים לעמוד בשלש שעות
2.
Rabbi Yehoshua says: Until the third hour, for kings rise at the third hour.

הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה:
One who reads after
these times
doesn't lose out, for
reading Shema too late is no worse than simply
reading
it
in the Torah.

Gemara
The Gemara Asks:
מאי בין תכלת ללבן
What does
the Mishna mean by
"between blue
wool
and white".

אילימא בין גבבא דעמרא חיורא לגבבא דעמרא דתכלתא הא בליליא נמי מידע ידעי
It cannot mean that
morning starts when when one can tell the difference
between
a clump of white
wool and
a clump of blue wool, as
one can tell this even at night.

The Gemara Answers:
אלא בין תכלת שבה ללבן שבה.
Rather,
the Mishna means that morning starts when one can tell the difference
between the blue
color
in it and the white
color in one clump of wool.

 
 
 
The Gemara will cite three other opinions of the earlies time to read Shema:
תניא
A Braisa taught:

רבי מאיר אומר משיכיר בין זאב לכלב
1.
Rabbi Meir says:
The morning Shema may be read
from when one can distinguish between a wolf and a dog.

ר"ע
=רבי עקיבא
אומר בין חמור לערוד
2.
Rabbi Akiva says:
The morning Shema may be read from when one can distinguish
between a donkey and a wild donkey.

ואחרים אומרים משיראה את חברו רחוק ד' אמות ויכירנו
3.
Others say:
The morning Shema may be read from when one can
identify a friend from four cubits away.

 
 
 
אמר רב הונא הלכה כאחרים
Rav Huna said that the Halacha follows
the opinion of the "Others".

אמר אביי לתפילין כאחרים לק"ש
=לקריעת שמע
כותיקין
Abaye said:
The Halacha only follows
the "Others"
for the earliest time to
pray. But the Halacha follows the "pious" for
the earliest time to read
Shema.

דאמר ר'
=רבי
יוחנן ותיקין היו גומרין אותה עם הנץ החמה
For Rabbi Yochanan said that the pious would finish the Shema at sunrise.

תניא נמי הכי
A
Braisa teaches thus:

ותיקין היו גומרין אותה עם הנץ החמה כדי שיסמוך גאולה לתפלה ונמצא מתפלל ביום
The pious would finish
the Shema
at sunrise so they would say the Geulah
prayer ( Ga'al Yisrael )
right before the Shemoneh Esrei , resulting in them praying during daytime.

א"ר
=אמר רבי
זירא מאי קראה ייראוך עם שמש ולפני ירח דור דורים
Rabbi Zeira said that the
source for this practice is the verse
"They shall fear You
as long as
the sun and before the moon, throughout all generations"

 
 
 
העיד ר"י
=רבי יוסי
בן אליקים משום קהלא קדישא דבירושלים
Rabbi Yossi ben Eliyakim testified in the name of the Holy Congregation of Yerushalayim:

כל הסומך גאולה לתפלה אינו נזוק כל היום כולו
Whoever says the Geulah prayer right before the Shemoneh Esrei will not be harmed the whole day.

The Gemara Asks:
א"ר
=אמר רבי
זירא
Rabbi Zeira said:

איני והא אנא סמכי ואיתזקי
"But it is not so! For, I did that and yet I was harmed".

Rabbi Yossi ben Eliyakim responded with a rhetorical question:
א"ל
=אמר ליה
במאי איתזקת
Rabbi Yossi ben Eliyakim
asked
Rabbi Zeira:
"How were you damaged?

דאמטיית אסא לבי מלכא
That you had to bring myrtle to the King's palace?"

התם נמי מבעי לך למיהב אגרא למחזי אפי מלכא
You really should have to
pay
to see the king,

דא"ר
=דאמר רבי
יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לקראת מלכי עכו"ם
=עובדי כוכבים ומזלות
שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם
=עובדי כוכבים ומזלות
.
For Rabbi Yochanan said: One should always run to meet a Jewish king, and even a non - Jewish king, so if he will be worthy
to see Moshiach,
he will
be able to tell the difference
between the
future
Jewish kings and
the current
non - Jewish kings.

אמר ליה רבי אלעא לעולא
Rabbi Ilaah said to Ullah:

כי עיילת להתם שאיל בשלמא דרב ברונא אחי במעמד כל החבורה דאדם גדול הוא ושמח במצות
When you go
to Israel,
ask about the welfare of my brother, Rav Bruna in the presence of his group; for he is a great man and rejoices in
the performance of
the commandments.

זימנא חדא סמך גאולה לתפלה ולא פסיק חוכא מפומיה כוליה יומא.
On one occasion he said the Geulah prayer right before the Shemoneh Esrei , and he did not stop smiling the whole day.

The Gemara Asks:
היכי מצי סמיך
How was he able to
say the Shemoneh Esrei right after the Geulah prayer?

והא א"ר
=אמר רבי
יוחנן בתחלה הוא אומר ה'
=השם
שפתי תפתח ולבסוף הוא אומר יהיו לרצון אמרי פי וגו'
For Rabbi Yochanan said that
one should say
"Hashem, open my lips" before the Shemoneh Esrei and "Let the words of my mouth etc." after.

 
So he'd have to interrupt with the sentence "Hashem, open my lips"
 
 
The Gemara cites three answers:
אמר ר'
=רבי
אלעזר תהא בתפלה של ערבית.
1.
Rabbi Elazar said that
Rabbi Yochanan's rule (one should say
"Hashem, open my lips" before the Shemoneh Esrei
)
is only
before the night - time Shema.

 
And the rule that one has to say the Geulah prayer right before the Shemoneh Esrei applies to the morning Shema and Shemoneh Esrei .
 
 
The Gemara Asks:
והא אמר ר'
=רבי
יוחנן איזהו בן העוה"ב
=העולם הבה
זהו הסומך גאולה של ערבית לתפלה של ערבית
But Rabbi Yochanan said that he who
says the Geulah prayer right before the
night - time
Shemoneh Esrei
will inherit the World - to - Come!

 
So the sentence "Hashem, open my lips" would be an interposition.
 
 
אלא א"ר
=אמר רבי
אלעזר תהא בתפלת המנחה
2.
Rabbi Elazar said then
that one should say the sentence "Hashem, open my lips" only
before Mincha.

רב אשי אמר אפי'
=אפילו
תימא אכולהו וכיון דקבעוה רבנן בתפלה כתפלה אריכתא דמיא
3.
Rav Ashi said: One can even say that
one says "Hashem, open my lips" before all prayers,
but since the Sages established that sentence as part of the Shemoneh Esrei , it's considered a part of it
and isn't an interposition.

דאי לא תימא הכי ערבית היכי מצי סמיך
For if not, how could one
say the Geulah prayer right before the night - time Shemoneh Esrei ?

והא בעי למימר השכיבנו
But one has to say "Hashem, let us lie down!"

 
So one will
always
interpose between Geulah prayer and the Shemoneh Esrei .
 
 
אלא כיון דתקינו רבנן השכיבנו כגאולה אריכתא דמיא
But since the Sages decreed that one has to say "Hashem, let us lie down," it is considered part of the Geulah
prayer.

ה"נ
=הכא נמי
כיון דקבעוה רבנן בתפלה כתפלה אריכתא דמיא.
So too here, since the Sages instituted "Hashem, open my lips" before the Shemoneh Esrei , it is to be considered a part of
the Shemoneh Esrei .

 
 
 
The Gemara Asks:
מכדי האי יהיו לרצון אמרי פי משמע לבסוף ומשמע מעיקרא דבעינא למימר
The verse: "Let the words of my mouth be acceptable" makes sense
to be read both at the
beginning and end of the Shemoneh Esrei .

מ"ט
=מאי טעמא
תקנוהו רבנן לאחר י"ח ברכות
Why did they institute it at the end of the Shemoneh Esrei ?

לימרו מעיקרא
Let it be said at the beginning!

The Gemara Answers:
א"ר
=אמר רבי
יהודה בריה דר'
=דרבי
שמעון בן פזי
Rabbi Yehuda, the son of Rabbi Shimon ben Pazi answered:

הואיל ולא אמרו דוד אלא לאחר י"ח פרשיות לפיכך תקינו רבנן לאחר י"ח ברכות.
Since Dovid said only this verse
at the end of the
eighteenth
chapter of Tehillim,
the Rabbis decreed to say it after eighteen blessings.

The Gemara Asks:
הני י"ח י"ט הויין
What does Rabbi Yehuda mean that this verse was said at the end
eighteen chapters
,it was said at the end of the
nineteenth blessing.

The Gemara Answers:
אשרי האיש ולמה רגשו גוים חדא פרשה היא
"Happy is the man"
(the first chapter of Tehillim)
and "Why are the nations in an uproar"
(the second chapter of Tehillim)
are really one Chapter.

דאמר ר'
=רבי
יהודה בריה דרבי שמעון בן פזי
For Rabbi Yehuda, the son of Rabbi Shimon ben Pazi said:

ק"ג פרשיות אמר דוד ולא אמר הללויה עד שראה במפלתן של רשעים
Dovid composed one hundred and three
Chapters of Tehillim,
but did not say Hallelukah until he had seen the downfall of the wicked,

שנאמר יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה'
=השם
הללויה.
As the verse says "Let sinners cease out of the earth, and let the wicked be no more. Bless Hashem, m soul. Hallelukah ".

The Gemara Asks:
הני ק"ג ק"ד הויין
But this verse is in Chapter
104.

The Gemara Answers:
אלא שמע מינה אשרי האיש ולמה רגשו גוים חדא פרשה היא
But infer from this that
Chapter one and Chapter two of Tehillim are really one long Chapter, so Chapter 104 is really 103.

דאמר ר'
=רבי
שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן
For Rabbi Shmuel bar Nachmeni said in the name of Rabbi Yochanan:






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:58Z