Dedicate Daf 14a to:



גסטרא של בית פעור הראנו היכן משה קבור
To
the ruler of Beis Peor
saying
"Show us where's Moshe buried".

עמדו למעלה נדמה להם למטה
They went to Mt. Peor. However, when they
stood above
Moshe's plot, it
appeared
to be
below,

למטה נדמה להם למעלה
While when they went
down below
his plot
, it appeared above.

נחלקו לשתי כיתות
The messengers were then
divided into two groups:

אותן שעומדים למעלה נדמה להן למטה
To those
on top,
Moshe's grave
appeared down below,

למטה נדמה להן למעלה
While to those
down below,
Moshe's grave
appeared above.

 
So they were unable to find the precise location of his grave.
 
 
לקיים מה שנאמר ולא ידע איש את קבורתו
Hashem prevented the Romans from finding Moshe's grave
since
the verse
says "and no man knew his grave, until this very day."

 
 
 
ר'
רבי
חמא בר'
ברבי
חנינא אמר אף משה רבינו אינו יודע היכן קבור
Rabbi Chama the son of Rabbi Chanina said that even Moshe doesn't know where he's buried.

כתיב הכא ולא ידע איש את קבורתו
One verse says
"and no man knew his grave",

וכתיב התם וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלהים
And
another verse
says "And this is the blessing with which Moses the man of G - d blessed the children of Israel".

 
Moshe was "the man", and "the man" doesn't know where Moshe's buried.
 
 
א"ר
אמר רבי
חמא ברבי חנינא מפני מה נקבר משה אצל בית פעור
Rabbi Chana the son of Rabbi Chanina asked: Why was Moshe buried near Beis Peor ?

כדי לכפר על מעשה פעור
To atone for the sin of Peor.

 
 
 
The Gemara Asks:
ואמר רבי חמא ברבי חנינא מאי דכתיב אחרי ה'
השם
אלהיכם תלכו
And Rabbi Chama the son of Rabbi Chanina asked
the meaning of the verse:
"After Hashem your G - d shall you go."

וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה
But can a person go after the Divine Presence?

והלא כבר נאמר כי ה'
השם
אלהיך אש אוכלה הוא
But doesn't
the verse
say "For Hashem your G - d is a consuming fire"?

The Gemara will cite four answers:
אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
Rather,
the intent of the verse is that one should
follow Hashem's
behavior:

מה הוא מלביש ערומים
1.
Just as He clothes the naked,

דכתיב ויעש ה'
השם
אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם
(As
the verse says
"And Hashem made for the man and his wife skin garments and He clothed them").

אף אתה הלבש ערומים
So to must
we
clothe the naked.

הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
ביקר חולים
2.
Hashem visited the sick,

דכתיב וירא אליו ה'
השם
באלוני ממרא
(As
the verse says
"And Hashem appeared to him in the oaks of Mamre "),

אף אתה בקר חולים
So too must you visit the sick.

הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
ניחם אבלים
3.
Hashem comforts mourners,

דכתיב ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו
As
the verse says
"And it came to pass after the death of Avraham, that Hashem blessed Yitzchak his son",

 
Hashem visited Yitzchak upon his father's passing, and blessed him with the traditional blessings given to mourners.
 
 
אף אתה נחם אבלים
So too must
we
comfort mourners.

הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
קבר מתים
4.
Hashem buried the dead,

דכתיב ויקבר אותו בגיא
As the verse says
"And he
(Moshe)
was buried in the valley",

אף אתה קבור מתים:
So too must we bury the dead.

 
 
 
The Gemara will discuss what skin garments did Hashem make Adam and Chava:
כתנות עור
"Cloaks of skin"

רב ושמואל
Rav and Shmuel
argue about the interpretation of this verse:

חד אמר דבר הבא מן העור
One said
that Hashem clothed Adam and Chavah with a material which
comes from skin
(wool),

וחד אמר דבר שהעור נהנה ממנו
While the other
one said
that Hashem clothed Adam and Chavah with a material from which
the skin benefits
(linen, which is worn next to the skin).

 
 
 
דרש ר'
רבי
שמלאי
Rabbi Simlai expounded:

תורה תחלתה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים
The Torah begins with kindness and ends with kindness.

תחילתה גמילות חסדים
the Torah
begins with kindness,

דכתיב ויעש ה'
השם
אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור
As
the verse says
"And Hashem made for the man and his wife skin garments and He clothed them".

וסופה גמילות חסדים
And
the Torah
ends with kindness,

דכתיב ויקבר אותו בגיא
As the verse says
"And he
(Moshe)
was buried in the valley".

 
 
 
דרש רבי שמלאי
Rabbi Simlai expounded:

The Gemara Asks:
מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לא"י
לארץ ישראל
Why did Moshe desire to enter Israel?

וכי לאכול מפריה הוא צריך
Did
Moshe
desire to eat of its close
Which were famous for their taste
fruit ?

או לשבוע מטובה הוא צריך
Or did
Moshe
desire to be satiated from its goodness?

The Gemara Answers:
אלא כך אמר משה
Rather, thus said Moshe,

הרבה מצות נצטוו ישראל ואין מתקיימין אלא בא"י
בארץ ישראל
Many commandments can be fulfilled only in Israel.

 
Most of the agricultural laws are only applicable in Israel.
 
 
אכנס אני לארץ כדי שיתקיימו כולן על ידי
I will enter Israel so they will all be fulfilled through me.

אמר לו הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
Hashem
answered Moshe:

כלום אתה מבקש אלא לקבל שכר
"You ask for nothing more than receiving
the
reward
of those Mitzvahs which may be done only in Israel?

מעלה אני עליך כאילו עשיתם
I'll consider it as if you
had
fulfilled them".

שנאמר לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל תחת אשר הערה למות נפשו ואת פושעים נמנה והוא חטא רבים נשא ולפושעים יפגיע
As the verse said
"Therefore will I divide him a portion among the great, And he shall divide the spoil with the mighty; Because he bared his soul unto death, And was numbered with the transgressors; Yet he bore the sin of many, And prayed for the transgressors."

לכן אחלק לו ברבים יכול כאחרונים ולא כראשונים
"Therefore will I divide him a portion among the great" - One could think
that Moshe only gets a reward like the
later
generations and not like the
earlier,

ת"ל
תלמוד לומר
ואת עצומים יחלק שלל כאברהם יצחק ויעקב שהן עצומים בתורה ובמצות
For that reason, the verse says
"And he shall divide the spoil with the mighty", to teach
that Moshe will receive the reward
of Avraham, Yitzchak and Yaakov, who were mighty in Torah and Mitzvahs.

תחת אשר הערה למות נפשו שמסר עצמו למיתה
"Because he bared his soul unto death" -
Moshe merited such great reward
because he gave himself over to death for
the Jewish people.

שנאמר ואם אין מחני נא וגו'
As the verse says
"and if not, erase me
from the book - the book of life."

ואת פושעים נמנה שנמנה עם מתי מדבר
"And was numbered with the transgressors" -
Moshe
was counted as one of those who perished in the desert.

 
To protect his generation.
 
 
והוא חטא רבים נשא שכיפר על מעשה העגל
"Yet he bore the sin of many" -
Because of Moshe's prayers, he Jews were
forgiven
for the incident of the
Golden Calf.

ולפושעים יפגיע שביקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה
"And made intercession for the transgressors" -
Moshe
prayed for mercy on the sinners of Israel that they should repent.

ואין פגיעה אלא תפלה
As the word
" Pegiya - meeting"
also means
praying,

שנאמר ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא בעדם רנה ותפלה ואל תפגע בי
As
the verse
says "Therefore pray not for this people, neither lift up cry nor prayer for them, neither make intercession to Me; for I will not hear you."

 
 
 
Chapter Two
היה מביא את מנחתה בתוך כפיפה מצרית ונותנה על ידיה כדי ליגעה
The husband of the Sotah
would bring the Mincha
offering
in a Egyptian basket and place it on
his wife's
hand to tire her out.

 
The Mishna will now mention three ways how the Sotah's Mincha offering is different than regular Mincha offerings:
 
 
כל המנחות תחילתן וסופן בכלי שרת וזו תחלתה בכפיפה מצרית וסופה בכלי שרת
Minchas start in a
sanctified
close
owned by the Beis Hamikdash and used for all the sacrifices
service vessel and end in a service vessel, but this one starts in an Egyptian basket and ends in a service vessel.

כל המנחות טעונות שמן ולבונה וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה
2. Regular
Minchas require oil and frankincense,
but the Mincha offering brought by the suspected Sotah
requires neither oil nor frankincense.

כל המנחות באות מן החטין וזו באה מן השעורין
3. Regular
Minchas
are made
from wheat,
but the Mincha offering brought by the suspected Sotah is made
from barley,

 
But the Omer is also made of barley?
 
 
מנחת העומר אע"פ
אף על פי
שבאה מן השעורין היא היתה באה גרש
Even though the Omer
offering's
Mincha is made from barley,
it was turned to
fine flour
before being sacrificed
,

וזו באה קמח
But the suspected Sotah's Mincha offering offered
as regular flour.

 
 
 
ר"ג
רבן גמליאל
אומר כשם שמעשיה מעשה בהמה כך קרבנה מאכל בהמה

Gemara
תניא
A Braisa was
taught:

אבא חנין אומר משום רבי אליעזר (וכל כך למה) כדי ליגעה כדי שתחזור בה
Abba Chanin taught in the name of Rabbi Eliezer,
that the court
tires
a suspected Sotah
to get her to retract.

אם ככה חסה תורה על עוברי רצונו קל וחומר על עושי רצונו
If the Torah cares so much about people who go against Hashem's decrees, all the more so
does Hashem care
for people that do His will!

 
The Sotah water is only a danger to those who were immoral. Yet, Hashem cares enough about such people that he tries to get them to retract.
 
 
וממאי משום דחסה הוא
How do we know that
the Torah tries to get the Sotah to retract
to save her?

דילמא כי היכי דלא תימחק מגילה
Perhaps
Hashem wants a Sotah to admit her sin
to avoid erasing
Hashem's name
?

 
The scroll had Hashem's name written in it, and if the Sotah admits her sin, the Kohen won't have to erase it.
 
 
קסבר
This opinion must
reason,






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:57Z