Dedicate Daf 35b to:



מאן אמריך (להא) דאימריית ומאן אתא עלך דאיפייסת
"
Who made you
angry
when you allowed yourself to be sent into exile
, and calmed
you down when you returned yourself?"

 
 
 
ויך בעם שבעים איש וחמשים אלף איש
"And He smote of the people seventy men, and fifty thousand men"

רבי אבהו ורבי אלעזר
There is an argument between
Rabbi Avahu and Rabbi Elazar
about why the verse doesn't say fifty thousand and seventy.

חד אמר שבעים איש היו וכל אחד ואחד שקול כחמשים אלף
One said that
Hashem killed only
seventy men, but each
of those
was worth as much as fifty thousand
regular men,

וחד אמר חמשים אלף היו וכל אחד ואחד שקול כשבעים סנהדרין
And the other said that Hashem
killed
fifty thousand
men
, but each was worth as much as the seventy members of the Sanhedrin.

 
 
 
ויהי כי צעדו נושאי ארון ה'
השם
ששה צעדים ויזבח שור ומריא
"And it was so, that when they that bore the Aron of Hashem had gone six paces, he sacrificed an ox and a fatling."

וכתיב שבעה פרים ושבעה אילים
But
another verse said "that they sacrificed
seven bullocks and seven rams."

The Gemara resolves this contradiction in two ways:
אמר רב פפא בר שמואל על כל פסיעה ופסיעה שור ומריא על כל שש ושש פסיעות שבעה פרים ושבעה אילים
1.
Rav Papa bar Shmuel said that on every step they brought an ox and a fatling, while on every six steps they brought seven oxen and seven fatlings.

אמר ליה רב חסדא אם כן מילאת את כל ארץ ישראל במות
Rav Chisda said that if
they brought a sacrifice at every step
, Israel would be filled with altars!

אלא אמר רב חסדא על כל שש ושש פסיעות שור ומריא על כל ששה סדרים של שש פסיעות שבעה פרים ושבעה אילים
2.
Rather, Rav Chisda said that in every six steps they brought an ox and a fatling, while on every six groups of six steps they brought six oxen and six fatlings.

 
 
 
כתיב כידון וכתיב נכון
One verse says "And when they came unto the threshing floor of
Kidon"
while the other verse says "And when they came to the threshing floor of
Nachon ",

אמר רבי יוחנן בתחלה כידון ולבסוף נכון:
Rabbi Yochanan said that
the Aron was first nicknamed
"Kidon"
(the murderer)
and then,
after staying in Oved Edom's house and blessing him, it became known as
" Nachon "
(fit)

The Gemara resumes talking about the crossing of the Jordan:
נמצאת אתה אומר שלשה מיני אבנים היו
There were three stones:

אחד שהקים משה בארץ מואב
1.
Moshe established one in Moav,

שנאמר בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר וגו'
As
the verse
says "beyond the Jordan, in the land of Moav, took Moshe upon him to expound".

ולהלן הוא אומר וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת וגו'
And
another verse
says "And you shall write upon the stones all the words of this law very clearly.'"

ואתיא באר באר
And through a Gezeira Shava of the words
"Well" "well",
the Gemara derives that Moshe wrote the Torah on a stone in the land of Moav.

ואחד שהקים יהושע בתוך הירדן
2.
Another stone Yehoshua placed in the Jordan

שנאמר ושתים עשרה אבנים הקים יהושע בתוך הירדן
As
the verse
says "And Yehoshua stuck twelve stones in the Jordan."

ואחד שהקים בגלגל
3.
And
the third group of stoned
was stuck in Gilgal,

שנאמר ואת שתים עשרה האבנים האלה אשר לקחו וגו'
As
the verse says
"And those twelve stones, which they took."

 
 
 
ת"ר
תנו רבנן
A Braisa taught:

The Gemara Asks:
כיצד כתבו ישראל את התורה
Where did the Jews write the Torah
on the Mizbeach next to Mt. Eival?

The Gemara cites two explanations:
רבי יהודה אומר על גבי אבנים כתבוה
1.
Rabbi Yehuda taught that the Torah was written on
top
of the stones,

שנאמר וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת וגו'
As
the verse
says "And you shall write on these stones all the words of this Torah,"

ואחר כך סדו אותן בסיד
And
only after writing the Torah
did they cover
the stones
with lime.

אמר לו רבי שמעון לדבריך היאך למדו אומות של אותו הזמן תורה
2.
Rabbi Shimon asked
Rabbi Yehuda
how could the non - Jews learn Torah
if lime covered the writing?

אמר לו בינה יתירה נתן בהם הקב"ה
הקדוש ברוך הוא
ושיגרו נוטירין שלהן וקילפו את הסיד והשיאוה
Rabbi Yehuda
answered that Hashem gave
the nations of the world the
extra wisdom
necessary to understand that they should
to peel
the stones
, and they sent scribes to copy it.

ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת שהיה להן ללמד ולא למדו
And for
refusing to learn their copy of the Torah, the non - Jews of that generation were decreed to go to Gehenom
as they had the opportunity to learn
but did not
.

ר' שמעון אומר על גבי סיד כתבוה וכתבו להן למטה למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות ככל וגו'
2.
Rabbi Shimon said that the Torah was written on top of the lime, and
under the writing was written
"that they teach you..."

הא למדת שאם היו חוזרין בתשובה היו מקבלין אותן
Which
taught
the nations from outside Israel that
if they would repent,
they
would be accepted
as converts.

The Gemara Asks:
אמר רבא בר שילא מ"ט
מאי טעמא
דרבי שמעון
Rava Bar Shila
asked for the source
of Rabbi Shimon's
opinion:

The Gemara Answers:
דכתיב והיו עמים משרפות סיד
The verse says
"And the peoples shall be as the burnings of lime"

על עסקי סיד
Those non - Jews would go to Gehenom
over matters of
the Torah which was written on
lime.

How does Rabbi Yehuda interpret this verse?
The Gemara Answers:
ור' יהודה
And Rabbi Yehuda responded:

כי סיד מה סיד אין לו תקנה אלא שריפה אף אותם הכותים אין להם תקנה אלא שריפה
Just as
broken
lime cannot be fixed without fire, so too Cutheans cannot be fixed without
the
fire
of Gehenom.

 
 
 
כמאן אזלא הא דתניא
According to whom is the following Braisa taught?

ושבית שביו לרבות כנענים שבחוצה לארץ שאם חוזרין בתשובה מקבלין אותן
The verse
"And you will capture a captive"
teaches that a
Canaanite from outside Israel
may be captured as a slave. This means that those outside Israel
may be accepted
as converts
if they repent.






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:57Z