Dedicate Daf 37b to:



ארבע וארבע הרי שמונה
Four
covenants to learn
and four
to teach
are eight
covenants in total,

שמונה ושמונה הרי שש עשרה
Eight
covenants
and
another
eight
covenants, to guard and to do
are sixteen
total covenants.

וכן בסיני וכן בערבות מואב
And so too
the commandments
at Mt. Sinai
were attached to curses and blessings, general and specific
and so too
when Moshe expounded the Torah
in the plains of Moav
it was attached to curses and blessings, general and specific,

שנא' אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה וגו'
As
the verse
says "These are the words of the covenant which Hashem commanded Moshe
to make with the children of Israel in the land of Moav, beside the covenant which He made with them in Chorev (Mt. Sinai).
"

וכתיב ושמרתם את דברי הברית הזאת וגו'
And
a verse
says "Observe therefore the words of this covenant."

נמצא מ"ח בריתות על כל מצוה ומצוה
So,
all in all,
there are forty eight covenants for every commandment.

ר"ש מוציא הר גריזים והר עיבל ומכניס אהל מועד שבמדבר
Rabbi Shimon excludes
the curses of
Mt. Grizim and Mt. Eival but includes
commandments taught to Moshe in
the Mishkan.

 
 
 
ובפלוגתא דהני תנאי
And
this argument
follows
the following argument
:

דתניא רבי ישמעאל אומר כללות נאמרו בסיני ופרטות באהל מועד
As a Braisa taught that the general rules were taught at Mt. Sinai, while the specific laws
of each commandment
were taught
to Moshe
in the Mishkan.

 
For example, the commandment to offer sacrifices was given right away at Mt. Sinai, but the details of
how
to do it had to wait until the Mishkan was inaugurated.
 
 
ר' עקיבא אומר כללות ופרטות נאמרו בסיני ונשנו באהל מועד ונשתלשו בערבות מואב
Rabbi Akiva said that both the general and specific rules were taught at Sinai, were repeated in the Tabernacle, and were repeated a third time in the plains of Moav.

 
So...
 
 
ואין לך כל דבר מצוה ומצוה שכתובה בתורה שלא נכרתו עליה ארבעים ושמנה בריתות
There is no commandment in the Torah which does not have forty eight covenants attached to it,

ר' שמעון בן יהודה איש כפר עכו אמר משום רבי שמעון אין לך מצוה ומצוה שכתובה בתורה שלא נכרתו עליה ארבעים ושמנה בריתות של שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמשים
Rabbi Shimon ben Yehuda from Kfar Akko said in the name of Rabbi Shimon that there is no commandment written in the Torah which does not have forty eight times 603550
covenants attached to it, as every Jews became a guarantor for everyone else.

אמר רבי לדברי רבי שמעון בן יהודה איש כפר עכו שאמר משום רבי שמעון אין לך כל מצוה ומצוה שבתורה שלא נכרתו עליה ארבעים ושמנה בריתות של שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמשים נמצא לכל אחד ואחד מישראל שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמשים
Rebbi said that according to
the above mentioned opinion of
Rabbi Shimon ben Yehuda from Kfar Akko which was said in the name of Rabbi Shimon, there is no commandment in the Torah which does not have 48 covenants times 603550.

The Gemara Asks:
מאי בינייהו
What's the difference
between the above two opinions?

The Gemara Answers:
אמר רב משרשיא ערבא וערבא דערבא איכא בינייהו
Rav Mesharshia said that the argument is
as every Jew is a guarantor that every other Jew keeps the Torah, is he also responsible
for another's
responsibility to be a
guarantor.

 
 
 
דרש רבי יהודה בן נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש
Rabbi Yehuda ben Nachmeni, who was the interpreter of Rabbi Shimon ben Lakish said:

כל הפרשה כולה לא נאמרה אלא בנואף ונואפת
All
the blessings and curses recited on Mt. Grizim and Mt. Eival fall on
adulterers:

 
For example:
 
 
ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה וגו'
"Cursed be the man that makes a graven or molten image"

The Gemara Asks:
בארור סגי ליה
Is it enough to curse
an idolater? One who is a heretic deserves much more punishment than that!

The Gemara Answers:
אלא זה הבא על הערוה והוליד בן והלך לבין עובדי כוכבים ועבד עבודת כוכבים
Rather,
the people curse
a man who lived with a forbidden woman, gave birth to a Mamzer who
(unable to get married)
went to live with idolaters and
(as a result)
served idols.

ארורין אביו ואמו של זה שכך גרמו לו
Cursed are his mother and father who caused him
to serve idols.

 
And so on.
 
 
ת"ר
The Sages taught:

ונתת את הברכה על הר גריזים ואת הקללה וגו
"That you shall set the blessing upon Mt. Grizim, and the curse upon Mt. Eival."

The Gemara Asks:
מה תלמוד לומר
What does
this verse
teach?

אם ללמד שתהא ברכה על הר גריזים וקללה על הר עיבל הרי כבר נאמר אלה יעמדו לברך את העם על הר גריזים וכתיב ואלה יעמדו על הקללה בהר עיבל
It cannot teach that one must say
the blessings to Mt. Grizim and the blessing to Mt. Eival, as
other verses
already said "These shall stand upon Mt. Grizim to bless the people" and "and these shall stand upon Mt. Eival for the curse."

The Gemara Answers:
אלא להקדים ברכה לקללה
Rather
the verse
teaches that the blessings go before the curses.

 
 
 
יכול יהיו כל הברכות קודמות לקללות
If so,
one may think that all blessings should be said before the curses,

תלמוד לומר ברכה וקללה
So the verse says
"blessings and curses,"

ברכה אחת קודמת לקללה ואין כל הברכות קודמות לקללות
Each
blessing is said before
each
curse, but not all blessings are said before all the curses,

ולהקיש ברכה לקללה
And there is a Hekesh between the blessings and the curses
to teach that...

לומר לך מה קללה בלוים אף ברכה בלוים ומה קללה בקול רם אף ברכה בקול רם
Just as the curses
are said
by the Levites, so too the blessings
must be said
by the Levites, and
just as the curses are said
out loud, so too
must the blessings be said
out loud.

ומה קללה בלשון הקודש אף ברכה בלה"ק
Just as the curses must be in Hebrew, so the blessings must be in Hebrew

ומה קללה בכלל ופרט אף ברכה בכלל ופרט
Just as the curses are said
on both
the general
sin
and the specific
sin,
so too the blessings are said
on both
the general
Mitzvah
and on the specific
Mitzvah.

ומה קללה אלו ואלו עונין ואומרים אמן אף ברכה אלו ואלו עונין ואומרים אמן
Just as
the people on both mountains answered
"Amen" after the curses, so too
the people on both mountains answered
"Amen" after the blessings.

 
 
 

Mishna
The Mishna asks:
ברכת כהנים כיצד
How are the Priestly Blessings
performed?

 
The Mishna will cite 3 differences between the way the Priestly Blessings are said inside the Beis Hamikdash and the way they were said outside.
 
 
במדינה אומר אותה שלש ברכות ובמקדש ברכה אחת
1. Outside the Beis Hamikdash , the Kohanim
say
the Priestly Blessings
as three blessings, while in the Beis Hamikdash
they were said as a
single blessing.

במקדש אומר את השם
2.
In the Beis Hamikdash Hashem's name was said






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:57Z