Dedicate Daf 48a to:



ואנן קא יהבינן לכהנים
But we give
Maaser
to the Kohanim.

 
The close
Technically, Kohanim are also called "Leviim," so one doesn't violate the Torah by giving them Maaser.
Leviim were fined from receiving Maaser as a punishment for not coming back to Israel in Ezra's time.
 
 
The Gemara Asks:
ולודי אשאר מעשרות
Why don't we confess
the other
tithes?

 
True, one can't confess his Maaser - gifts, but one can confess the other gifts.
 
 
The Gemara Answers:
אמר ריש לקיש כל בית שאין מתודה על מעשר ראשון שוב אין מתודה על שאר מעשרות
Reish Lakish answered that one may not confess
his payment of all other tithes
if he
can't confess
the "First Maaser" tithe.

The Gemara Asks:
מאי טעמא
Why?

The Gemara Answers:
אמר אביי הואיל ופתח בו הכתוב תחילה
Abaye said that since
the fist confession written in the verses is the
Maaser Rishon
confession.

The Gemara Asks:
מכלל דאפרושי הוו מפרשי
Which implies that
in Yochanan Kohen Gadol 's time people still
separated
Maaser Rishon ,

והא תניא אף הוא ביטל את הוידוי וגזר על הדמאי
But
a Braisa
taught that
Yochanan Kohen Gadol
canceled the
tithing
confession and decreed that Demai
must be re - tithed,

לפי ששלח בכל גבול ישראל וראה שאין מפרישין אלא תרומה גדולה בלבד
For
Yochanan Kohen Gadol
found that
while everyone
separated Terumah,

ומעשר ראשון ומעשר שני מקצתן מעשרין ומקצתן אין מעשרין
Some would not separate Maaser Rishon and Maaser Sheni .

אמר להם בני בואו ואומר לכם
He told them "My children, let me tell you,"

כשם שתרומה גדולה יש בה עון מיתה כך תרומת מעשר וטבל יש בהן עון מיתה
Just as
a non Kohen who eats
Terumah is liable for death
at the hands of Heaven
, so too
one who eats
Terumahs Maaser and Tevel is liable for death
at the hands of heaven.

עמד והתקין להם הלוקח פירות מע"ה
=מעם הארץ
מפריש מהן מעשר ראשון ומעשר שני
So
Yochanan Kohen Gadol
decreed that one who buys fruits from an ignoramus must separate Maaser Rishon and Maaser Sheni ,

מעשר ראשון מפריש ממנה תרומת מעשר ונותנה לכהן ומעשר שני עולה ואוכלו בירושלים
From the
Maaser Rishon one must give Terumahs Maaser to a Kohen and one must take Maaser Sheni to Yerushalayim.

מעשר ראשון ומעשר עני המוציא מחבירו עליו הראיה
But the buyer doesn't have to give
Maaser Rishon and the "poor tithe" since
the recipients close
A non - Levite may eat of Maaser, as the gift is not inherently holy.
don't have any evidence that the original owner never tithed their produce.

 
But it seems that people weren't separating the Maaser Rishon then?
 
 
The Gemara Answers:
תרתי תקן
Rabbi Yochanan Kohen Gadol
issued two decrees:

ביטל וידוי דחבירים וגזר על דמאי של עמי הארץ
1.
He nullified the Chaverim's confession, and
2.
Decreed
that one may not eat
Demai of ignoramuses
without re - tithing it.

 
 
 
 
:ואף הוא ביטל את המעוררים:
He also canceled the wakers.

 
 
 
The Gemara Asks:
מאי מעוררים
Who were these wakers?

The Gemara Answers:
אמר רחבה בכל יום ויום שהיו עומדים לוים על דוכן ואומרים עורה למה תישן ה'
=השם
Rachva said that Leviim would stand on a pedestal every day and say "Awake, why do You sleep Hashem?"

אמר להן וכי יש שינה לפני המקום והלא כבר נאמר הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל
Yochanan Kohen Gadol responded
that Hashem doesn't sleep,
as the verse
says "Behold, the Guardian of Israel neither slumbers nor sleeps."

אלא בזמן שישראל שרויין בצער ועובדי כוכבים בנחת ושלוה לכך נאמר עורה למה תישן ה'
=השם
Rather,
the verse
"Awake, why do You sleep Hashem"
refers to
when Jews are in pain while the non - Jews are at rest.

 
 
 
 
:ואת הנוקפים:
And the beaters

 
 
 
The Gemara Asks:
מאי נוקפים
Who
were these
beaters?

The Gemara cites two answers:
אמר רב יהודה אמר שמואל שהיו מסרטין לעגל בין קרניו כדי שיפול דם בעיניו
1.
Rav Yehuda said in the name of Shmuel that they would make an incision between the horns
of a sacrifice
so that blood would flow into its eyes.

אתא איהו בטיל משום דמיחזי כי מומא
And
Yochanan Kohen Gadol
nullified
this procedure
since
the incision
appears to be a blemish,

במתניתא תנא שהיו חובטין אותו במקלות כדרך שעושין אותו לפני עבודת כוכבים
2.
A Mishna taught that
the Kohanim
would beat
the sacrifice
with sticks as idolaters do.

אמר להם עד מתי אתם מאכילין נבילות למזבח
Yochanan Kohen Gadol
said that they are
offering up
Neveilas.

 
The beatings could have caused damage to the sacrifice's internal organs.
 
 
The Gemara Asks:
נבילות הא שחיט להו
Would a beaten cow
be a Neveila?
A Neveila is an animal which died without slaughter, but this cow was
slaughtered.

The Gemara Answers:
אלא טריפות שמא ניקב קרום של מוח
Rather,
Yochanan Kohen Gadol
was concerned that
the stick may
penetrate the skull of the cow, rendering it a Tereifa.

 
To replace this beating procedure, whose purpose was to make it easier to slaughter the sacrifice...
 
 
עמד והתקין להם טבעות בקרקע
Yochanan Kohen Gadol
made rings
in the Temple courtyard to tie the cow down for the slaughter.

 
 
 
 
:עד ימיו היה פטיש מכה בירושלים:
Until his time they would strike the hammer in Yerushalayim

 
 
 
בחולו של מועד:
During Chol HaMoed

 
 
 
:כל ימיו לא היה אדם צריך לשאול על הדמאי:
In all his time, one didn't have to ask about Demai,

 
 
 
כדאמרן
As was mentioned
above.


Mishna
משבטלה סנהדרין בטל השיר מבית המשתאות
When the Sanhedrin was nullified, music
at feasts
was banned,

שנאמר בשיר לא ישתו יין וגו'
As
the verse
says "They drink their wine without song",

משמתו נביאים הראשונים בטלו אורים ותומים
When the "early prophets" passed away, the Urim VeTumim ceased,

משחרב בהמ"ק
=בית המקדש
בטל השמיר ונופת צופים ופסקו אנשי אמנה מישראל
When the Beis Hamikdash was destroyed, the Shamir, Nofes Tzufim and men of faith ceased,

שנאמר הושיעה ה' כי גמר חסיד וגו'
As
the verse
says "the pious have vanished"

רשב"ג
רבי שמעון בן גמליאל
אומר העיד ר'
=רבי
יהושע מיום שחרב בהמ"ק
=בית המקדש
אין יום שאין בו קללה ולא ירד הטל לברכה וניטל טעם הפירות
Rabbi Shimon Ben Gamliel said that Rabbi Yehoshua testified that from when the Beis Hamikdash was destroyed there is no day without its curse. Dew
no longer
descends for a blessing and the flavor of fruit was taken away.

ר'
=רבי
יוסי אומר אף ניטל שומן הפירות
Rabbi Yossi said that the fat of the fruits was removed,

ר'
=רבי
שמעון בן אלעזר אומר הטהרה נטלה את (הטעם ואת) הריח
Rabbi Shimon ben Elazar said that purity removed
the sense of
smell,

המעשרות נטלו את שומן הדגן
When people stopped paying their
tithes, the fat of the grain
stopped.

וחכמים אומרים הזנות והכשפים כילו את הכל
And the Sages said that immorality and witchcraft destroyed all.

Gemara
The Gemara Asks:
וממאי דמשבטלה סנהדרי כתיב
And what
is the source
that
singing during parties was banned only after the
dispersion of the Sanhedrin?

The Gemara Answers:
אמר רב הונא בריה דרב יהושע דאמר קרא זקנים משער שבתו בחורים מנגינתם
Rav Huna the son of Rav Yehoshua said that
the verse
says "The old men are gone from the gate, the young men from their music."

 
When the "old men" - the Sanhedrin - are not sitting "by the gate", the young men may no longer listen to music.
 
 
אמר רב אודנא דשמעא זמרא תעקר
Rav said that the ear which listens to music should be uprooted,

אמר רבא זמרא בביתא חורבא בסיפא שנאמר קול ישורר בחלון חרב בסף כי ארזה ערה
Rava said that a house which listens to music will be uprooted, as
the verse
says "Singing birds shall sing in the windows, ruin shall be on the thresholds; for the cedar waves shall be cut away."

The Gemara Asks:
מאי כי ארזה ערה
What does
the verse
"The cedar shall be established"
mean?

אמר ר'
=רבי
יצחק בית המסובך בארזים עיר הוא
And
Rabbi Yitzchak said that a house surrounded by cedar is like a city,

אלא אפי'
=אפילו
בית המסובך בארזים מתרועע
Rather, even a house surrounded by cedars will be destroyed.

אמר רב אשי שמע מינה כי מתחיל חורבא בסיפא מתחיל
Rav Ashi said that
this verse implies
that destruction starts at the doorstep.

שנאמר חרב בסף
As
the verse
says "ruin shall be on the thresholds",

ואיבעית אימא מהכא ושאיה יוכת שער
Or "the gate is crushed to ruins."

אמר מר בר רב אשי לדידי חזי ליה ומנגח כי תורא
Mar Bar Rav Ashi said that he saw
that demon,
and it gored like an ox.

אמר רב הונא זמרא דנגדי ודבקרי שרי דגרדאי אסיר
Rav Huna said that boat - pushers and plowers
may sing,
while weavers may not.

רב הונא בטיל זמרא קם מאה אווזי בזוזא ומאה סאה חיטי בזוזא ולא איבעי
When
Rav Huna banned music, a hundred geese and a hundred Se'ah of wheat
were sold for
a Zuz and there were no purchasers.

אתא רב חסדא זלזיל ביה איבעאי אווזא בזוזא ולא משתכח
Rav Chisda belittled
the prohibition of music,
and one couldn't find a
single
goose for a Zuz.

 
When people were careful to not listen to music, they had financial prosperity, which they lost when they acted leniently.
 
 
אמר רב יוסף זמרי גברי ועני נשי פריצותא
Rav Yosef said that men singing and women answering is immodest,

זמרי נשי ועני גברי כאש בנעורת
But
women singing and men answering is like fire to flax.

The Gemara Asks:
למאי נפקא מינה
What difference does it make?

The Gemara Answers:
לבטולי הא מקמי הא
To determine which one to
nullify
first.

 
Women singing and men answering is worse than men singing and women answering.
 
 
אמר ר'
=רבי
יוחנן כל השותה בארבעה מיני זמר מביא חמש פורעניות לעולם
Rabbi Yochanan said that one who drinks
alcohol
during four types of song brings five punishments to the world:

שנאמר הוי משכימי בבקר שכר ירדפו מאחרי בנשף יין ידליקם והיה כנור ונבל תוף וחליל ויין משתיהם ואת פועל ה'
=השם
לא יביטו
As
a verse
says "Ah, Those who chase beer from early in the morning, And till late in the evening Are inflamed by wine! Who, have lyre and lute, drum, flute, and wine feasts; but who never give a thought to the plan of Hashem,"

מה כתיב אחריו לכן גלה עמי מבלי דעת שגורמין גלות לעולם
And the next verse says "Therefore, My people be exiled For not giving heed",
teaching that song brings
exile to the world.

וכבודו מתי רעב שמביאין רעב לעולם
1.
"Its great die of hunger"
teaches that song brings
hunger to the world,

והמונו צחה צמא שגורמין לתורה שתשתכח מלומדיה
2.
"And its masses parched with thirst"
teaches that song
causes Torah to be forgotten from its learners,

וישח אדם וישפל איש שגורמין שפלות לשונאו של הקב"ה
=הקדוש ברוך הוא
3.
"Man is weakened, And mortal is feint"
teaches that song causes
weakness to "Hashem's haters",

ואין איש אלא הקדוש ב"ה
=ברוך הוא
שנאמר ה'
=השם
איש מלחמה
4.
For "Man" refers to Hashem,
(
As
the verse
says "Hashem is a man of war"
).

ועיני גבוהים תשפלנה שגורמין שפלות של ישראל
5.
"Brought low is the pride of the haughty"
teaches that song causes
the downfall of Israel,

ומה כתיב אחריו
And after that is written:

לכן
Therefore...






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:57Z