Dedicate Daf 48b to:



הרחיבה שאול נפשה ופערה פיה לבלי חק וירד הדרה והמונה ושאונה ועלז בה:
"Gehenom has enlarged her desire, And opened her mouth without measure; And down goes their glory, and their tumult, and their uproar, And he that rejoices among them."

 
 
 
:משמתו נביאים הראשונים:
When the first prophets passed away

 
 
 
The Gemara Asks:
מאן נביאים הראשונים
Who were these first prophets?

The Gemara cites two opinions:
אמר רב הונא זה דוד ושמואל ושלמה
1.
Rav Huna said that they were Dovid, Shmuel and Shlomo.

רב נחמן אמר בימי דוד זימנין סליק וזימנין לא סליק
Rav Nachman said that
the Urim Vetumim wouldn't always work even
in the days of Dovid,

שהרי שאל צדוק ועלתה לו שאל אביתר ולא עלתה לו
For
Dovid
successfully asked
the Urim Vetumim through
Tzaddok, while
he was unsuccessful at asking the Urim Vetumim through
Evyasar.

שנאמר ויעל אביתר
As
the verse says
"Evyasar also came up."

The Gemara Asks:
מתיב רבה בר שמואל ויהי לדרוש אלהים כל ימי זכריה המבין בראות אלהים
Rabbah bar Shmuel asked
that the verse says
" close
Yehoyada, a Kohen Gadol who lived many generations after Dovid Hamelech.
He asked of Hashem during the time of Zechariah, who understands the visions of Hashem".

מאי לאו באורים ותומים
Did
he not ask Hashem through
the Urim Vetumim ?

 
Implying that the Urim Vetumim were still active after Shlomo's time?
 
 
The Gemara Answers:
לא בנביאים
No,
he asked of Hashem
through prophecy
(and not the Urim Vetumim ).

The Gemara Asks:
ת"ש
=תא שמע
The Sages taught:

משחרב בהמ"ק
=בית המקדש
ראשון בטלו ערי מגרש ופסקו אורים ותומים ופסק מלך מבית דוד
When the first Beis Hamikdash was destroyed, the
rules of the
Levite cities were canceled, the Urim Vetumim ceased
to work,
and the house of Dovid's reign ceased.

ואם לחשך אדם לומר ויאמר התרשתא להם אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עד עמוד כהן לאורים ותומים
And if one will say that "And Hatarshasa told them that they should not eat of the holy of holies until a Kohen should arise for the Urim Vetumim "
(which implies that the Urim Vetumim worked after Ezra's time, in the Second Beis Hamikdash ).

The Gemara Answers:
אמור לו
כאדם שאומר לחבירו עד שיחיו מתים ויבא משיח בן דוד
This verse means
that these Kohanim were not allowed to eat sanctified food
until Moshiach's coming
(when the Urim Vetumim will be returned).

 
 
 
אלא אמר רב נחמן בר יצחק מאן נביאים הראשונים לאפוקי מחגי זכריה ומלאכי דאחרונים נינהו
2.
Rav Nachman bar Yitzchak said that the first prophets
are the prophets before
Chaggai, Zecharia and Malachi,

דת"ר
=דתנו רבנן
משמתו חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל ואע"פ
=ואף על פי
כן היו משתמשים בבת קול
As the Sages taught that after the passing of Chaggai, Zecharia and Malachi, the divine presence
stopped giving prophecy,
but
people would still receive
a Heavenly Voice.

שפעם אחת היו מסובין בעליית בית גוריא ביריחו נתנה עליהן בת קול מן השמים
As one time
the sages
were eating in Beis Gorya 's attic in Yericho, and a Heavenly Voice rang out:

ואמרה יש בכם אדם אחד שראוי שתשרה שכינה עליו אלא שאין דורו ראוי לכך
"There is one among you who is fit to have the Divine presence reside in him, but the generation is unworthy."

נתנו עיניהם בהלל הזקן
And everyone turned to Hillel the Elder,

וכשמת הספידוהו הי חסיד הי עניו תלמידו של עזרא
And when he passed away, he was eulogized as "A pious man, a humble man, a student of Ezra."

ושוב פעם אחרת היו מסובין בעלייה ביבנה נתנה להן בת קול מן השמים ואמרה להן יש בכם אדם א' שראוי שתשרה שכינה עליו אלא שאין דורו זכאין לכך
And another time
the Sages
were eating in an attic in Yavneh when a Heavenly Voice rang out and said "there is one among them who is fit to have the divine presence rest in him, but the generation is unworthy",

נתנו עיניהם בשמואל הקטן
Everyone turned to Shmuel HaKattan ,

וכשמת הספידוהו הי עניו הי חסיד תלמידו של הלל
And when he passed away, he was eulogized as "A pious man, a humble man, a student of Hillel,"

ואף הוא אמר בשעת מיתתו שמעון וישמעאל לחרבא
And he said upon passing that
Rabbi
Shimon
the Nassi
and Yishmael
the Kohen Gadol will be killed
through the sword,

וחברוהי לקטלא
Their colleagues
will be
killed
through other means,

ושאר עמא לביזא
And the rest of the nation will be despoiled,

ועקן סגיאין עתידין למיתי על עמא
And great distress will fall upon the nation,

ואף על ר'
=רבי
יהודה בן בבא בקשו לומר הי חסיד הי עניו אלא שנטרפה שעה
And the Sages
wanted to
eulogize
Rabbi Yehuda ben Bava as "A pious man..." but were unable
to eulogize him at his time of death,

שאין מספידין על הרוגי מלכות
For one may not eulogize martyrs killed by the government.

 
He was killed by the Roman government for violating their ban on ordination. The Sages were unable to eulogize him as it would be dangerous, since the government would view praising those they executed as rebellion.
 
 
 
:משחרב בהמ"ק
=בית המקדש
בטל השמיר כו':
When the Beis Hamikdash was destroyed, the Shamir worm disappeared.

 
There is an argument over when was the Shamir used:
 
 
ת"ר
=תנו רבנן
The Sages taught:

שמיר שבו בנה שלמה את בהמ"ק
=בית המקדש
שנא'
שנאמר
והבית בהבנותו אבן שלמה מסע נבנה
1.
The Shamir
worm was used by
Shlomo to build the Beis Hamikdash ,
as the verse
says "When the House was built, only finished stones cut at the quarry were used"

הדברים ככתבן דברי ר'
רבי
יהודה
Rabbi Yehuda said that
the stones were used the in the condition in which they were mined, unchiseled by iron,

אמר לו ר'
=רבי
נחמיה וכי אפשר לומר כן והלא כבר נאמר כל אלה אבנים יקרות וגו' מגוררות במגרה
2.
Rabbi Nechemia argued
saying that the verse says
"all these precious stones ... hewn with a chisel"

אם כן מה ת"ל
=תלמוד לומר
לא נשמע בבית בהבנותו
So what does
the verse mean
when it says
"so that no hammer or ax or any iron tool was heard
in the House while it was being built"?

שהיה מתקין מבחוץ ומכניס מבפנים
The
builders
would chisel
the stones
outside and bring them in
already done.

The Gemara tries to compromise:
אמר רבי נראין דברי רבי יהודה באבני מקדש ודברי ר'
=רבי
נחמיה באבני ביתו
Rebbi said that Rabbi Yehuda's opinion makes sense
when talking about the
stones of the Beis Hamikdash , and Rabbi Nechemia's opinion makes sense
when talking about the
stones of
Shlomo HaMelech's
house.

 
The Beis Hamikdash was built using the Shamir, while Shlomo HaMelech's house was chiseled with iron outside the city.
 
 
The Gemara Asks:
ור'
=רבי
נחמיה שמיר למאי אתא
So according to Rabbi Nechemia, why did
Shlomo HaMelech
need the Shamir?

 
If he didn't use it for building the Beis Hamikdash , when did he use it?
 
 
The Gemara Answers:
מיבעי ליה לכדתניא
The
Shamir worm was used for cutting the Ephod, as the
following Braisa
taught:

אבנים הללו אין כותבין אותן בדיו
The stone
of the Ephod
may not
have the tribe's names
written upon them with ink,

משום שנאמר פתוחי חותם
As
the verse
says "the engraving of a signet."

ואין מסרטין עליהם באיזמל משום שנאמר במלואותם
And one may not carve out
the names
with a chisel, as
the verse
says "be with their fillings."

אלא כותב עליהם בדיו ומראה להן שמיר מבחוץ והן נבקעות מאליהן כתאינה זו שנבקעת בימות החמה ואינה חסירה כלום
Rather,
the artisan
would write
the names on the stones
with ink and would guide the Shamir around the stones,
and the stones
would burst like a sun - ripe fig which cracks open without loosing any meat,

וכבקעה זו שנבקעת בימות הגשמים ואינה חסירה כלום
Or as a valley cracks in the winter without loosing any
dirt.

 
So Shlomo needed the Shamir worm to carve the names on the Ephod.
 
 
ת"ר
=תנו רבנן
שמיר זה ברייתו כשעורה ומששת ימי בראשית נברא ואין כל דבר קשה יכול לעמוד בפניו
The Sages taught that the Shamir
looks like a
barleycorn, and was created during the six days of creation, and nothing stands in its way.

The Gemara Asks:
במה משמרין אותו
How is
the Shamir
stored?

 
What material can hold the Shamir if it eats through everything?
 
 
The Gemara Answers:
כורכין אותו בספוגין של צמר ומניחין אותו באיטני של אבר מליאה סובי שעורין
It's wrapped in wool and placed in a lead box filled with barley bran.

 
 
 
אמר רבי אמי משחרב מקדש ראשון בטלה שירא פרנדא וזכוכית לבנה
Rabbi Ami said that when the first Beis Hamikdash was destroyed, Pardna silk and white glass ceased,

תניא נמי הכי משחרב מקדש ראשון בטלה שירא פרנדא וזכוכית לבנה ורכב ברזל
And a Braisa
agrees with this, for it says that
when the first Beis Hamikdash was destroyed, Pardna silk, white glass and iron chariots ceased.

וי"א
=ויש אומרים
אף יין קרוש הבא משניר הדומה כעיגולי דבילה
And some say that congealed wine from Shnir , which looks like a fig cake,
also ceased.

 
 
 
:ונופת צופים:
And the Nofes Tzufim

 
 
 
The Gemara Asks:
מאי נופת צופים
What was the Nofes Tzufim ?

The Gemara cites three answers:
אמר רב סולת שצפה על גבי נפה ודומה לעיסה שנילושה בדבש ושמן
1.
Rav said that it was fine flour which
was so fatty that it would
would float on its sieve as if it was kneaded with honey and oil.

ולוי אמר שתי ככרות הנדבקות בתנור ותופחות ובאות עד שמגיעות זו לזו
2.
Levi said that they were two loaves which would puff up to each other.

ורבי יהושע בן לוי אמר זה דבש הבא מן הציפיא
3.
Rabbi Yehoshua ben Levi said that
Nofes Tzufim
was honey which came from hills.

The Gemara Asks:
מאי משמע
How
does Rabbi Yehoshua ben Levi
derive
that Nofes Tzufim comes from the mountain?

The Gemara Answers:
כדמתרגם רב ששת כמא דנתזן דבריאתה ושייטן ברומי עלמא ומתיין דובשא מעישבי טורא
Rav Sheshes translated
that the word Tzufim means loftiness, as in
bees flying through lofty mountains and collect honey from the grass of those cliffs.

תנן התם כל הנצוק טהור חוץ מדבש זיפים והצפיחים
And
a Mishna
taught that all flowing
liquid don't connect the lower impure vessel with the upper
pure
vessel
, except for thick honey
( Zifim )
and Tzfichim .

The Gemara Asks:
מאי זיפים
What are Zifim ?

The Gemara citest two answers:
אמר רבי יוחנן דבש שמזייפין בו
1.
Rabbi Yochanan that it's honey that can be forged
by mixing in water. Since it's so thick, people won't notice that there's water in the honey.

וריש לקיש אמר על שם מקומו כדכתיב זיף וטלם ובעלות
2.
And Reish Lakish said that it's named after its source,
as the verse says
" Ziph, Telem, Bealoth "

כיוצא בדבר אתה אומר בבא הזיפים ויאמרו לשאול הלא דוד וגו'
So too
the verse
says "when the Ziphites came and told Saul, 'Know, Dovid is in hiding among us.'"

The Gemara Asks:
מאי זיפים
Who were these Zifim ?

The Gemara cites two answers:
אמר רבי יוחנן בני אדם המזייפין דבריהם
1.
Rabbi Yochanan said that they're liars.

ורבי אלעזר אומר על שם מקומן כדכתיב זיף וטלם ובעלות
2.
Rabbi Elazar said that they're named after their
land, as the verse says
" Ziph, Telem, Bealoth ."

 
 
 
:ופסקו אנשי אמנה:
Men of faith ceased.

 
 
 
אמר רבי יצחק אלו בני אדם שהן מאמינין בהקב"ה
=בהקדוש ברוך הוא
Rabbi Yitzchak said that these are men who believe in Hashem,

דתניא רבי אליעזר הגדול אומר כל מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר אינו אלא מקטני אמנה
Rabbi Eliezer the Great said that if one has bread
for that day
but
nonetheless
asks "What will I eat tomorrow?" is of little faith.

והיינו דאמר ר'
=רבי
אלעזר מאי דכתיב כי מי בז ליום קטנות
That's why Rabbi Elazar said
that the verse
"For who has despised the day of small things?"
teaches that...

The Gemara Asks:
מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבא
What caused the righteous to lose their reward in the World to Come?

The Gemara cites two answers:
קטנות שהיה בהן שלא האמינו בהקב"ה
=בהקדוש ברוך הוא
1.
Their small
mindedness
- they didn't believe in Hashem.

רבא אמר אלו קטני בני רשעי ישראל
2.
Rava said that
the verse
refers to the young wicked






Translation copyright by the OpenGemara project. If you would like permission to use our data, please contact us

Dedicated in loving memory of Leah Rivka Bas Reb Dovid HaKohen A"H.
Last build: 2019-01-31T02:13:57Z